FishArtCollection - In Oil (recenze)

15. května 2014 v 8:01 | obyčejný posluchač
FishArtCollection - In Oil (CD, 2013, samoprodukce)

Československá kapela FishArtCollection je pro mě stejně nová, nepochybně jako já, "recenzent" jim.

Dobře zvolená úvodní skladba předvede mezinárodní čtveřici v plné síle. Zadumaný rozjezd (1) s následným, těžkotonážním, emotivně řvaným válcováním. Jen tak na okraj, aby bylo jasno, kdože by tu měl kralovat. Labutí píseň (2) zcela potvrzuje tiskovou zprávu o crossoverovém hávu. Rapově křičený hrubovokál, vyhrávaná basa. foukačka neruší, náladotvorně podporuje. Variovat popis zbytku desky je myslím naprosto zbytečný, protože posluchačsky ocenitelné střídání jednotlivých stylových elementů na mě nepůsobí násilně. Nemalý podíl neexhibujícího humoru, muzikantská pohoda a jasno o celku. Celkový zvuk není vůbec špatný, někdo mu eventuálně vytkne, že není úplně moderně průzračný. Ovšem posluchač by neměl hodnotit své zbožné přání "cobykdyby", spíše poslouchat muziku a ta je v případě Trnavo-jičíňanů dobrá. Jejím nesporným kladem je skutečné míchání: 1/ stylů, které jsou spíše uvnitř muzikantů, přetavené do společné představy o výsledku, 2/ nálad, na jejichž ostrých hranách obratně balancují, 3/ nástrojů - v ranku tvrdé muziky se neštítí použit například již zmíněnou foukací harmoniku, klávesy, jiné kytarového sólistu, chrastítka - vše za podpory kamarádů, kteří vždy vnesou do celku další rozměr, byť by měl být sebemenší. Deska končí krátkou zdí (11). Jako bonus a potvrzení otevřených srdcí lze brát cover verzi singlu Poison americké zpěvanky Nicole Prescovia Elikolani Valiente Scherzinger, v podání kapely přearanžovanou verzi Poisonous Nicole (12). Svým způsobem bezproblémů zabadá do celku alba, i když skočný hopsahejsadobrandejsa rytmus a hitový potenciál je nezpochybnitelný.

Nedělám si iluze, že by v záplavě dnešní přesycenosti a hledání "vysokého umění" za nízkou cenu (nejlépe zadarmo), to nikdo nemá lehké. Jsem si jist, že FishArtCollection si pravidelným koncertováním nemálo fanoušků omotá kolem osmdesáti prstů.