Raven - 8.1.2014, kavárna Vrchlického divadla, Louny (koncert)

23. ledna 2014 v 7:37 | obyčejný posluchač
Raven - 8.1.2014, kavárna Vrchlického divadla, Louny (koncert)

Hned zkraje nového roku otevřelo lounské divadlo hudební sérii koncertem Ravena. Umělce tohoto jména jsem letmo zaregistroval před pár lety, když uchopil a přepracoval písničky Karla Kryla. Do hloubi jsem se jím dále nezabýval, obzvláště, když bylo období, kdy se o Krylovu zpověď otíral nejeden kulturní vejlupek. K návštěvě koncertu jsem se přes nepodložené předsudky přemluvil spíše díky zvědavosti, podpořené (ne)jistou zárukou pořadatele.


Očekávaje jednočlenný recitál klávesového mága, podobně jako tomu bylo v případě Romana Dragouna před dvěma měsíci, byla nastartovaná dvojice prvním překvapením. Náležitě osvětlená historie písně Kolíne, Kolíne vnesla nový pohled na tuto 'profláklou hitovku' a přebila počáteční zvukové a pocitové usazování. Druhým hudebníkem byl představen Damián Kučera, syn Ravenův, jinak také člen 'divoké party' Skywalker. Společně v duu elektrického piána a akustiky předvedli 'selskou baladu' Její oči s výraznou melodií refrénu. Song 100 let byl zase vtipně anotován coby 'kavárenský evergreen'. Kytara zaměněna za perkuse, "cikánský" úvod, rázné se vymezení proti nacistické demagogii, první špetka Kryloviny, umělá romština. Struktura koncertu probíhá v duchu střídání. Novinkový Sedmilhář, sólo životním nadhledu při smutném výčtu je následován Kabátem, jindy a jinde podávaný společně s Tesaříkem a Dragounem. Ti se tentokráte nedostavili, museli jsme vzít zavděk doprovodnými perkusemi. Při této osobní zpovědi jsem vzpoměl na Skoumala v rozverných chvílích. Při Košili zůstal hlavní protagonista sám s piánem, ale také jaksi nahý se svým (?) textem. Hoří otevřel známý hasičský dvoutónový signál. Když oba kytaristé nádherně vybrnkávali, členství v kapele Neřež tím sic bylo potvrzeno, ale folk spíše odkazoval kamsi k hitům Extreme popřípadě Mr. Big. Bez zbytečné skromnosti to je STEJNÝ hit! Tango, "co má jen jednu sloku" pojednává o polepšeném obšourníkovi. Opět sám, tentokráte s harmoškou, zase krapet jako rebelantský písničkář. Toho mistr oficiálně potvrdil v coveru Salome. Do kláves napojený dechový Midi kontroler oživil koncert nejen vizuálně, ale i zvukově. Při společně s kombinací playbackových podkladů a živých perkusí jsme bylo svědk více než vkusné úpravy známé písně! Tady nastal první okamžik vnitřní omluvy za mou nevědomost a předsudek. Synek (Damián) je stále jaksi vážný. Ústy ovládané tóny snad ala hoboj a kazoo. Ne až tolik profláknutý Důchodce v jakési latina úpravě. Naproti tomu Mazel tov neboli hodně štěstí dle očekávání pracuje s tématem židovské hudby. Midi-jiddish, vzpomínka na Copacabanu mosteckých Zdarr. Bez toho všeho silný příběh-film-anekdota. Motlitba za padlý časy v režii kytary a piana, Tralala od domovské kapely Nasycen jsou kapkami v pomyslném proudu muziky. Druhá zmíněna byla při osvědčeném spojení elektrického piána a djembe vpravdě 'barovým chansonem'. Jak se blíží konec je nutno zvolnit a více než řídké publikum sedmi posluchačů (!) uklidnit. Přesně na to se hodí zasmušilá vážnost Ovce. Ukolébavka byla složena 'otci, když usnul napořád'. Sytý zpěvákův hlas mi připomíná kohosi dalšího, kromě výše uvedených, ale slabá paměť si vybírá svou daň.

Rozvášněný dav je k neutahání a nenechá se odbýt standardním setem. Protagonista nejprve přidává hybnou jedenapůl minutovku Není čas, aby na úplný závěr zařadil trumf Starý chlap a mladá noc. Podpůrnou informací budiž fakt o dávném hraní duetu s Ivanou Chýlkovou na rádiových vlnách. Exponovaný vokál tak trochu alá Roman Dragoun, vizáž Jana Kalouska, vyhrávka foukačky, toliko je pár zbývajících drobností skvělého koncertu Vladimíra a Damiána Kučerových.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama