Blockheads - This Worlds is Dead (recenze)

5. prosince 2013 v 8:00 | bloklá páteř
Blockheads - This Worlds is Dead (promo CD-R, 2013, Relapse Records/Petting Zoo Propaganda)

Á, do prdele! Tentokrát se ani nemám potřebu omlouvat. Skromně vyvedený promo disk amerického vydavatelství, kde lze tušit co přijde, naplnil očekávání více než dostatečně.

Francouze Blockheads jsem zaznamenal a poslouchal už kdysi kolem roku 1995 a pak ještě z desky u firmičky Bones Brigade (2000). Vidím, že od té doby neuhnuli z naplánované cesty, ba co víc, slyším, že jim to stále sluší! Díky absenci obrázkového obalu, bez názvů skladeb, jsem ke své radosti odkázán pouze k poslechu. Podle hracích časů to vypadá, že i přes překotnou rychlost kapely pomalu narůstají od půl minuty až kamsi ke dvěma. Album začne bez výstrahy intenzivním fofrníkem (1) a v nastoleném duchu pokračuje až ke konci. Aby nebyla nálož stále stejná, neřkuli nudná, jdou na to chlapíci chytře. Průběžně zvolní, dodají napínavější vyhrávky, aniž by slevili z intenzity. Dalším oživujícím prvkem jsou zpěvy. Hlavní není deathově zahuhlaný, spíše hardcoreově sytý. K němu jsou prozřetelně doplňovány další. Ať už kontrastující kříčený, nebo málem sborové vyřvávačky. Vztek hraničící s mocnou porcí nenávisti, Vás na koncertě jistojistě dovedě k šílenství a vycucne z Vás poslední zbytky špatné nálady. V závěru se nachází tři dvouminutovky, např. hard'n'heavy (samozřejmě stále grind) drtírna (22), moshpitově cirkulační třiadvacítka (23) s uvolněným záverem a osamocenou baskytarovou vyhrávkou, aby se na úplném konci předvedla těžkotonážní sedmiminutovka (25). Postupným zpomalováním až kamsi k funébrmaši, se stále mocnými kytarami, řevem a dalším basovým ektempore, neztrácí nadhled, neutápí se v klišé a stává se tak opravdovým vyvrcholením díla.

Novinková deska je skvělá i díky luxusnímu zvuku. Přehledně zaostřené, nerozmazané kytary, akurátní rytmika s určujícími bubny a zahušťující baskytarou. V zásadě nic nového pod sluncem o co by se nesnažilo mraky dalších divochů, myslím ale, že tohle je okamžik, kdy si kapela i posluchači mohou potřást rukami.

Pokud "Tenhle svět je mrtvý", tento typ grindu nikoli! Není přehnaně technický ani dřevorubecky primitivní. Určitě však je poctivý, upřímný, perfektně odvedený.