Pád domu Usherů (recenze)

9. října 2013 v 8:00 | obyčejný posluchač
Pád domu Usherů (1.10.2013, GAML, Louny)

"Saxofonista Jan Grunt a hráč na teremin Vojtěch Petržilka doprovázejí klasický snímek (námět E. A. Poe) filmařského impresionisty Jeana Epsteina (Krásná Niverňanska, Glace à trois faces) z roku 1928 kombinací freejazzově-noiseových improvizací. Vstupné 50 Kč"

Před samotnou akcí jsme si prošli Galerii města Loun - nádherné, rozsáhlé podzemní prostory, kde jsou aktuálně vystaveny "velkoformátové" forografie Jiřího Jiroutka. Nepočítaně výjevů jeho Fotografická geometrie je strhující, působí čistotou, překvapuje detaily. Kromě skrytého industriálního názoru, z fotografií leze na povrch přiznaná geometrie a civilizace. Prostě věci kolem nás, které mnozí nevnímají.

V zákoutí 'undergroundového' labyrintu už bylo vše připraveno k projekci filmu The Fall of the House of Usher. Znovu jsem si uvědomil, jak těžkou disciplinou je volná improvizace. Pro hudebníky i pro posluchače. Letité filmové zpracování má stále uhrančivou sílu, obzvláště v pomalých záběrech obličejů, bouře a větru nebo nesení rakve. Právě v těch okamžicích, bylo pro mě souznění s tvořeným zvukem/hudbou nejpochopitelnější. Kupodivu mě nejvíce rušila hluchá místa, kdy oba muzikanti umlkli. Saxofon snese mnohé, což Jan Grunt předváděl bez výrazných problémů. Bez extatického přehánění dával do vydýchané místnosti pestrý rejstřík od šustivého dýchání až po nedivoké troubení. Úmyslně zmiňuji jen dvě nejkrajnější polohy. Hůře ovladatelný theremin měl Vojtěch Petržilka napojen na baterii efektů. I on dráždil rozladitelný oscilátor od zdi ke zdi, ač ponejvíce využíval sřední úroveň výraznějších frekvencí. Osobně bych se nebál více zůstávat v nižších polohách. Rovněž opakující se využívání stejných efektů (flanger, delay) je na zhruba osmdesáti minutách ubíjející. Jak jsem zmínil v úvodu, skutečná improvizace je náročná, obzvláště je-li dalším elementem obrazový materiál, který už má snahu zvuk stahovat na svou stranu. Když se souznění povede na pár okamžiků, ve zcela vyjímečné situaci minut, je to zázrak. Už třeba kvůli tomu je pro mě tent hudební obor zajímavý. Čistá forma odpočinku, čiré odreagování! Snad to tak cítilo i zhruba sedm dalších návštěvníků.