Tohpati, Bertiga - Riot (recenze)

23. května 2013 v 8:00 | obyčejný posluchač
Tohpati, Bertiga - Riot (CD, 2012, MoonJune Records)

Dlouho jsem Vám nepředstavil další kousek od emerického vydavatelství. Na skladě mám ještě čtyři kousky, takže buďte bez obav, nepřijdete zkrátka! Protentokráte se příhlásilo trio Bertiga z nám nahony vzdálené Indonésie.

Podobně jako v Evropě usazení Vietnamci, taky Indonésani na fotce vypadají jako klučíci. Pokud se necháte zmást vyretušovanou módelkou, tady pozor! Šéfík Tohpati, celým jménem Tohpati Ario Humoto, je kytaristou snad ze čtvrtého vesmíru mimo ten náš. Když mi povětšinou někdo doporučí velké jméno art-rocku, fusion a příbuzných stylů, nemýlí se, ale ruku v ruce je tam také cítit více či méně namachrovaná předváděčka. Sbírka 'Riot' ...byla nahrána v malém studiu v Jakartě v přirozené atmosféře s velkou porcí srandy... a že to nejsou kecičky staré babičky, jsem přesvědčován na konci každé skladby. Aniž by slevili ze svého, na první poslech přirozeného, umu, aniž by přestali sršet, aniž by polevili na šťávě, vše vážně znějící shodí s odzbrojujícím smíchem. Jakoby to právě vymysleli, povedlo se a už končí.

Tvrdě, užitečná pidlikárna s dotykem hardrocku. Zvuk je tak akorát (1). Nevyumělkovaný, všechno je patřičně a náležitě slyšet, celek si zachovává přirozenost. To jen tak na okraj pro lovce křišťálových HD kompresí! Nezdolná rytmická sekce, doprovázení, vyhrávání, efektování, zvolňování, výbuchy radostné energie, ani na chvíli nuda nebo ubíjení posluchačových uší. Všeho s mírou (2). Uvolněný rozjezd, sázení a legrácky. Kráčející basa, podřízený rytmus, aby Tohpati ležérně vystřihnul barevnou náladu (3). Artrockové trylkování, basové souznění, bubenické trylky. I přes hráčskou a posluchačskou náročnost vítězí hravost a nápaditost (4). Jazzová smršť a kolečka not. Buď je kytara zdvojena a souběžně simulován xylofon, nebo je dohrán (5). Akordy řízného amerického rocku s klávesovými přiznávkami. Když se bigbítová iluze rozjede naplno skáčou mi nohy obě. Citace velikánů neuškodí, ani poškádlení efektů (6). Basák i bicmen taky umí předvést art-rockové chrlení (7). Pro Bertiga normální song je oživen syntezátorem, basa preluduje, bicí skotačí - celek rozverně řádí (8). Před rozloučením poslouchám umělecky vystavěný cajdáček. Pěkné téma lze opakovat donekonečna (9). Po sedmiminutové ukolébavce kapelní znělka a předváděčka. Vše zhuštěno do monolitního tvaru včetně volného hračičkování (10).

Posuďte sami:

(1)

(3)