MCH Trio - 100 minimalistických básní (recenze)

24. května 2013 v 8:00 | minimaxista
MCH Trio - 100 minimalistických básní (CD, 2012, Guerilla Records)

Když si tak pročítám postřehy z Lábusovin, kde jsem MCH Trio natěšeně vyslechnul, připadá mi, že jsem poslouchal jinou kapelu. Kouzlo živé muziky, živý zvuk, hlahol vůkol. Dalšími zkreslujícími fakty byly nepochybně očekávání a momentální rozpoložení.

Vítr (1) je monumentálním nástupem desky. Všech pět členů tria předvádí maximum. Naléhavý Chadima, improvizované sólování s rockovým duněním, na začátku a konci oživování prvky soudobé vážné hudby. Zapadá slunce (2) s přimhouřením ucha zapadá do 'minimalismu' jak jej známe z české alternativy. Ovšem už zdvojený zpěvákův hlas vše stáčí jinam. Omotávající trombón drží celek při zemi, notuje společně se saxíkem. Stavba se nezboří ani když nastoupí rytmické duo. Snad jen text vynikne ještě uhrančivěji. Syn člověka (3) odkrývá Pavlíčkovské pidlikání. Velký přednes básně, podkladové ruchaření, přelévající se atmosféra vydrží až zhruba do poloviny skladby, odkdy se teprve připojí uměle znějící bubny. Postupnou gradací celku a efektováním zpěvu je držen posluchač ve střehu. Industriální atmosférou se přeneseme do Krajiny na konci zimy (4). Efektované ságo štěbetá a kontrastuje vpádům samplovaného orchestru. Obraz jako od Lady, ovšem v rámu severské ambientní strašidelné plochy. Jednou jen kousek od nádraží (5) vypadá jako pokračování v ranku soudobé vážné hudby pouze do chvíle, než začne opakovaně kvílet nervní elektrická kytara. První přednes básně proběhne jen tak mimoděk, nezúčastněně. Temný opar, strojový neúnavný rytmus, vzdálené hlasy. Od půlky jakoby se struktura na chvíli překlopila do negativu. Náladotvorný pozoun, podobně jako v koncertní podobě postupně rozjede divočejší hru. Na úplný závěr dojde k přednesu 100 minimalistických básní (6) s největším podílem volnosti.

1. UMĚNÍ
Trvalé
2. STÁLICE