Eisentanz (recenze)

30. května 2013 v 8:00 | obyčejný posluchač
Eisentanz (USB, 2013, Ng-Productions)

"Jsem Eisentanz. Stavím si nástroje z kovů, dřeva, plastů, vody atp... Tyhle výrazné instrumenty představuji i živě na pódiu." Když dostanu takovýto email, samozřejmě nemohu odolat a ihned kontruji.
Švýcar Jean-Claude Horlacher bere muziku vážně a vše na co sáhne podle toho vypadá. To znamená velmi profesionálně. Od prezentace samotné, přes vycizelovaný zvuk nahrávek, až po komunikaci. Když jsem lehce poodhalil množství projektů a stylových zastávek (ebm, industrial, gothic, electro, downtempo, etno, filmová muzika, triphop), otevřel se mi málem nekonečný svět elektronických plání.

Eisentanz - Meson (EP, 2013, Ng-Productions)
Titulní Meson (1) se nese ve vláčném elektru s nešizeným přimícháváním luxusně sejmutých kovů a řetězů. Podstatou jsou však bublající synťáky, gotické vokály a doprovody. Naproti tomu patnáctiminutová Internal (2) je temná až běda. Na hučícím podkladu jsou s citem rozeznívány plastické údery, vzdálené rány, rachotící kovy a mnoho dalších, precizně nazvučených součástí. Rytmická mašinérie Fluchtversuch (3) průběžně využije lidská sdělení v různých jazycích. Somnium (4) se vrací k poklidnému elektrikaření, kdy si nemohu nevzpomenout na výtečné album Found Sound od Spookyho. Zerfall (5) se dvěma minutami je adekvátním rozloučením a shrnutím vyslechnutého. Odhalit z nahrávky samotné, které součásti jsou připravené a které hrány živě, není snadné naživo, natož ze studiových nahrávek.

Eisentanz - La Folia (Single, 2013, Ng-Productions)
Jednoskladbové EPčko přináší další stylový přesah. Slepením Vangelisovské monumentality, rockového kytarového sóla, vojenského bubínku a elektro-industriálních rytmů naštěstí nevznikl nechutný hybrid. Nálada je udržena, vše je opatrně prostřídáváno.

V bonusové sekci jsou na USB náramku nahrávky některých starších projektů:

As Vandeljs - Orchestry (Single)
Vážné klávesové vyhrávky, umělý rytmický podklad mísící v sobě gotiku s trochou vojenské mašinérie. Dámské nahalované hlasy umocňují atmosféru.

Scheich - Who can read minds (Album, 2009, Ng-Productions)
Hudební chamaleón nezná míru. V tříčlenném projektu se operuje s hip hopovými smyčkami a dámským zpěvem. Celé to ujíždí k etnu, ponejvíce, když zahraje flétnista. Scheich se ovšem nijak neomezuje a na albu s deseti skladbami vyslechnete mnohem více. Moderní trip hop je Váš.

Schweizer Industrie Tribunal (2010)
U tohoto adresáře jsem trochu zmatený. Obal avizuje šest skladeb, v sekci jsou však jen dvě plus introdukce. Seznam kapel láká na kompilaci, takže nevím. Nic z toho ale neubírá skladbám na významu. Osamocená smyčka, k níž je přizvukováno nejroztodivnějším industriálním harampádím. Čistoskvoucí zvuk kovů, úchylných hlasů nebo perkusivní svolávání vyděděného kmene. Můj šálek čaje.

Popisovat Vám tři přiložená videa je beze smyslu, na video portálu jich najdete kvantum.