Vítr ve vlasech .... z Krušných hor (recenze)

11. dubna 2013 v 8:00 | vvv
Vítr ve vlasech .... z Krušných hor (2009, CD-R, samopal)

Zkusil si někdo poslechnout a zhodnotit tiché klídkaře hned po divokých rabijátech? Tomuhle říkám trip! To je adrenalin!!

V metalově/punkovém podhoubí je o Mostecku známo, že tu máme (máme?) nejedno jméno, které se uchytilo výše a dále od mateřského působiště (Spínací Špendlík, Contrastic, Ravelin 7). Na zdevastovaném severu Čech však nefunguje jen hudební rebélie. Je tu skryto i pár příjemných umělců z jiných žánrů, kteří stojí za objevení a poslech. Alternativa nabízí třeba Zdarr, nezanedbatelná folková sféra pak například Vítr ve vlasech.

Kvarteto "z Mostu a okolí" představuje na svém debutovém albu .... z Krušných hor dvanáct písniček. Celek, nahraný v mosteckém Ponte Studiu v rozmezí květnů roků 2008 až 2009, se nebojím popsat jako posmutnělý, chvílemí snad i zádumčivý. Milan Pilař svým výrazem neskotačí. Krapítek radosti má už už snahu vykouknout třeba v Jítě, Jů a Hele (3), ovšem marná snaha, pointa textu nekončí happy endem. Ještě, že tu mám muziku, kterou je radost poslouchat. Vybrnkávání akustických kytar, oživování dechovými nástroji (flétna (4), klarinet (7,10), ságo? (2,8)), perkusemi (např. 1,6,11), doprovodnými zvuky (6,10), preludující baskytarou (11) a jak se u pořádné folkové kapely sluší, vokály. Ač nejsou vrstveny, obdivně neharmonizují, jsou tu a kvalitně přednáší texty. Vypomáhají sborem (2), sou-hlasem (11). Pěkná čistá nahrávka poskytuje vše nezbytné k opakovaným poslechům. Absence napsaných textů pak nutí k soustředěnému vnímání. Lehké "pozdvižení" způsobí Timur, co nikdy nebyl v partě (8), to když spojí do jednoho táborákovou hitovku a ruské balalajkování hostujícího Míry Váni. Vážný Amulet (9) mě však vrací k mírnému pesimismu. Ten kupodivu moc neřeším v Beránkovi (10), pohádkové skorobaladě s podložím lidové muziky, kde by chmuro bylo zcela na místě, ale místo toho černý humor - Hrž! I vy kujóni, na Vás si musím dát pozor, hehe!

Neznám folk apod., neumím porovnávat čemu je Vítr ve vlasech podobný. Pokud je však ve svém nitru dám vedle některých představitelů z toho mála co se mi líbí (Nohavica, Jiří Smrž, Bratři Ebenové), klidně přihodím i pár staronových osobních objevů z regionální scény (5 oříšků pro Popelku, Náhodná Sešlost), nedopadli vůbec zle. Svým způsobem mě pánové nalákali zajít je poslechnout naživo a těšit se na další desku, která je na spadnutí.