Saiwala - Někde nad hlavou bílá křídla (recenze)

5. března 2013 v 8:00 | obyčejný posluchač
Stanislav Stejskal - Dcera Země (Básně, fotky, povídky) (knížka, 2012, samovydání)
Saiwala - Někde nad hlavou bílá křídla (CD, 2012, samovydání)

Když jsem před bezmála třemi lety dobrovolně recenzoval prvotinu Saiwaly, ani v duchu by mě tehdy nenapadlo, že se setkáme znovu. Tentokráte Stanislav Stejskal vsadil na koncept zkombinování více uměleckých složek. A5-ková 38-stránková knížečka z nešizeného křídového papíru v sobě skrývá třináct básní, dvě povídky, devět celostránkových fotografií a všechny texty písní, nahraných na přiloženém CD.

V básních je zmíněna matka Země, příroda, bůh indiánský, pohanský, běžný život, to vše prolnuto klidem a láskou. Nefalšovanou láskou tak, až se nejednomu ta upřímnost bude zdát nepravděpodobná. Obzvláště v našem, lidsky zdevastovaném severočeském kraji to bude na pořadu dne.

"... opatruj mne
prosím
jsem sama a tolik toužím po objetí
tvých rozevřených paží"

Dvě povídky jsou podobně příjemné, dobře se čtou, ale osobně s nimi nesouzním. Jsou na mě, neprotřelého slabočtenáře, jaksi složité. Nevadí, vše mi dozajista vynahradí muzika.

Hudební nosič mi v zásadě připadá folkový a písničkový ještě více, než při setkání s "Mojí hudbou" (2009). Nepochybně to ale je pouze tím, že jsem byl více překvapen. Vybrnkávání španělky vpluje do prostoru jemně a nenásilně jak jen to jde. Rušit vyprávění a následné snění O dracích (1) se nehodí a lze tak činit jen hlubokým mručením didgeridoo a vyššího harmonického přepiskování. V exponovanějších polohách mi pan Stejskal připomene Pavla Váně z Bronzu/Progres 2. Titulní Někde nad hlavou bílá křídla (2) neslevuje z nastolené nálady. Káťa Šetková rovnocenně zpívá i doprovází, aby se vše mnohovrstevně před závěrem prolínalo. Za povšimnutí stojí nenápadné nesamplované orlí hvízdání a doprovodné perkuse. Jesli jsem minule zmínil malou výtku anglickým písním, tady už ten pocit nemám. Tři cizojazyčné texty mému uchu lahodí. Two in a boat (3), opět v plné režii mužského i ženského elementu, s plnější dynamikou rozličkých perkusí a bicích nástrojů. Kombinace indiánského heya heya, námořnického siláctví a sirény lákající o hlubin je monumentální. Za úžasou Saloon of pianos (4) by se nemusela stydět ani Enya, s tím rozdílem, že zde posloucháme civilní projev porovnatelný více se Zuzanou Lapčíkovou nebo Alicí Holubovou (Hradišťanu). Vlastně se díky postupnému zahuštění a podkresu elektrickým klavírem folklórnímu tělesu přiblíží. Posloucháme ovšem Saiwalu, takže vše je originálně podbarveno alikvótním zpěvem. Jestřábí křik (5) by mohla být normální písnička, ne však z rukou a úst páně Stejskala. Takhle to vypadá, když někdo umí a má potenciál povýšit obyčejné na něco vyššího. Gradace, práce s dynamikou, výpověď textu jemuž lze rozumět, ale i nechat se unášet fantazií. Ve Všechno co mám rád (6) se Saiwala představuje v podobě celé kapely, byť je k hlavní dvojici přizván jen saxofonista Míla Buriánek. Všechny obligátní nástroje nahrál šéf, druhý zpěv dáma. Mám-li použít příměr, pak si dovolím vzpomenou na Žentour. Ovšem podobně jako tomu bylo u přirovnání minulého, prim tu hraje civilnost, nefalšovanost a upřímnost. Reggae houpačka o nenaplněném vztahu, smutná, krásná. Obdobné hudební pokračování nabídne také Houpej mě (7). Chytrý to tah odtáhnout posluchače jinam, aby se mu zase připomělo, co je podstatou. Poslední píseň Tears of trees (8) je tou třetí anglickou. Na pomoc byl pozván Kuba Stejskal aby vypomohl s doprovodem na djembe, Filip Procházka si k vyžrané, resp. vydlabané rouře ke konci přibral i koncovku - slovenskou píšťalu. Na disku se nachází ještě jedna skladba Píseň radosti (9). Podle názvu a podtitulu, ale vlastně i hudebnímu obsahu samotnému se jedná o motlitbu, vzývání, novodobou pohansku poctu krajině Sedčic. Nezbývá, než se tím směrem vydat...

Má pochvalná slova lze ve všech bodech uplatnit i nyní.

.