Cumbal - Dvanáct sraček za pár kaček (recenze)

4. března 2013 v 8:00 | Kumbájá na chomutovském Kumbajšpílu
Cumbal - Dvanáct sraček za pár kaček (promo CD-R, 2012, samopal)

V Mostě se objevila nová kapela Cumbal. Slovo nová je pravda mírně zavádějící, protože borci v sestavě jsou letitými matadory místní scény a mohou se pyšnit mnohými zářezy na svých pažbách. Upozorňuji, že zářezy samozřejmě myslím jejich bývalá hudební působiště. Možnost eventuální záměny významu by mohla nastat později. Bubeník Vlasticdrastic (Šanov, Nucený výsek, Furt funk, Kutloch), basák Polda (Kutloch, Frmoll), kytarák Babizna (Prokoho, Hardox), zpěvák a kytarista LU2 (Prokoho, Sandra a její vembloudi, Kutloch, Walda Gang). Povšimněte si prosím jednoho jména. Ano, právě Cumbal je víceméně jakýmsi pokračováním průsečíku Kutloch.

V mosteckém studiu Ponte records nahrála banda během let 2011 a 2012 třičtvrtě hodinku sošného bigbítu. Spirála se odvíjí hardrockového gruntu, tu je podpořena málem neslyšitelnými elektrickými varhanami, nejkratší chapadlo se dotkne odlehčeného glamrocku, kytary chvílemi drobně metalicky zatesají, jižansky seknou, poté skoro funkyově zaškytají nebo třeba elektro-akusticky zabrnkají. To vše je pevně podepřeno nekomplikovaným rytmickým fundamentem na nějž jsou nakládány textové výplody. Oč běží je nadmíru jasné už z názvu alba "Dvanáct sraček za pár kaček". Prvničky a prvňáci se humorným příběhům i očekáva(tel)ným rýmům zasmějí, s druhou várkou už budou spíše shovívavější a s každým dalším eventuálním poslechem hlavně opatrní, aby TO (kouříš, šuk-á, čub-ka) neslyšeli rodiče, popřípadě děti. Na koncertě si znalý (ovíněný?) fanoušek s kapelou zahuláká, zaskotačí a je "zametýno". Ale proč vlastně ne? Pokud jde o pobavení, byť prvoplánové, je všechno v pořádku. Abych chlapí(č)kům nekřivdil, na albu je např. málem hymnický Motorkářský národ (6), soft erotická Oldrižka (7) s pěknou kytarovou vyhrávkou, jednoduše chytlavá Radiovka (8), motorkářské snění Splnit si svůj sen (10) nebo song Tak slyšíš (12), kde se pod uvěřitelně nasr-štvaným zpěvem nějak divně slévají a plavou kytary.

Při pečlivém poslechu lze rozeznat rozdílné nahrávací termíny. Třeba zrovna porovnáním zvukově opatrného otevíráku Čert aby tě... (1) a kytarově monumentálního Lejboye (4). Co se týká sdělení, XXX tématika není až tak v převaze, jako to má Hustej Wimpy, Záviš, zemité příběhy jsou příbuzné těm od Kutlochu nebo skoro-humoristických noviců Topünky. Jeden dva poslechy dám a více nemám potřebu se k téhle desce vracet.

p.s. Abych nezapoměl, na disku je ukryt ještě vidoklip k páté písničce Lolitky, jakési antireklamy na internetové stránky. Provedení klipu je dostačující leda pro pouštění na soukromých mejdanech. Provařený úvod s pouštěním (vypáleného) CD na mini věži, učiteli nepadnoucí sako, vizuálně nefrázující školačky, atp., nezachrání ani pár vtipných momentů, jakými jsou třeba úchylné olizování flétny, bujná lolitka Olina, rytmicky povedené ťukání www nebo nevyslintaný "baset" Polda.