4. Moravský Industriální Festival (report)

25. března 2013 v 8:00 | aktivní účastník

4. Moravský Industriální Festival, Olomouc, S-Cube, 5.-6.10.2012

Čtvrtý ročník Moravského Industriálního Festivalu nabodnul pohled na továrenskou estetiku v takovém záběru, kde by ji čekal málokdo, tolerovali jen neznalí, otrlí nebo nejotrlejší. Dopředu bych rád upozornil, že přese všechno, co se tu dočtete, jsem byl navýsost spokojen, a to jako účinkující, tak i coby "návštěvník/posluchač." Vše je psáno víceméně náhodně a nárazově jako zážitky.


5.10.2012 - den první

Frontier Guards [ČR] - sólový projekt, klávesy a zkreslený vokál, intenzivní electro s eventuálními dalšími vlivy, které nejsem sto rozlišovat, doprovozené více než slušnou projekcí. Útržky, které jsem shlédnul a poslechnul, byly na rozjezd více než příjemné.

Ex_Tension [Francie] - Muzika samotná mě neoslovila, byla chladná, mířená tak, aby se líbila. Nic proti tomu, jindy a jinde snad, tady jsem očekával něco naprosto jiného.

U prvních dvou projektů jsem se spíše rozkoukával a zdravil se známými, čímž se umělcům omlouvám.

300.000 V.K. [Slovinsko] - mylně jsem tipoval další přehlídku klávesových polotovarů, proto mě překvapilo použití kombinovaného technologického arzenálu od midi, před zdroje, cívky, samo-domo struníky, jakési kytarofony, megabarel s rotujícími megafony vytvářejícími Leslie efekt. Hudebně nelze pánům odpárat příbuznost s hlavou rodiny Laibach. Samozřejmě jsem si plně vědom, že spojení je hravě napadnutelné jak znalci, tak hudebníky samotnými. Zajímavá byla také živá minimalistická projekce.


In Slaughter Natives [Švédsko] - co se Cold Meat Industry týká, nejsem vůbec zkušený posluchač. Zástupce severské temnoty, mě bohužel neoslovil ani živým vystoupením. Ano, pár (nekriticky?) nadšených fanoušků pod pódiem svědčí a pravém opaku. Mladá paní za klávesami úspornými pohyby vysílá industriálními dálkami ovíněné samply na pevném pochodovém podloží. Nejsem schopen rozeznat, kdy sólový vokalista jede z podkladu a kdy nám spílá živě? Buď to tak mělo být, vokál měl zůstat schován uvnitř, což mám většinou rád, ovšem v tomto případě se zřejmě někde stala chyba, protože z hlasu zbylo venku pramálo. Dalším ochuzením byla absence projekce.

Napalmed [ČR] - logicky nemohu popisovat náš výsledek, jen zmíním, že jsme přibrali ke spolupráci, na tuto eventualitu připraveného, Erika Ochránka.

DJ Knüppel aus dem Sack [Bělorusko] - radostná dýdžejská práce. Chlapík s vizáží kloučka s přehledem pouštěl a míchal své oblíbence, k čemuž mu přizvukoval a zvuky manipuloval nejmenovaný kolega. Dvojice takto vyplňovala prostor před a po kapelách.



6.10.2012 - den druhý

Minamata [Francie] - velkolepé, monumentální ovládnutí prostoru zvukem. Tomu asistovala visualizace nadměrné velikosti. Obojí dalo vyniknout sdělovanému poselství o zkáze světa. Když si k tomu přidám fakt, že vše je oznamováno bytostí z jiného světa, lze tomuto týravému pesimismu snad i věřit. Dle předchozího doporučení uznávám překvapivě kvalitní hlasité drcení, směřující spíše k destruktivním elektronickým plochám, s více než intenzivně zničujícími ruchy. "Naživo" naprosto v pořádku, zda bych si však pustil dvě tři desky bez pouhé zvědavosti, se neodvažuji napsat?





C.3.3. [U.K.] - rukavicemi zakrytá loga Applů, černobílá projekce, táhlá stejně jako ambientně se rozlévající zvuk s občasným přimíchávaným rytmizováním. Návaznost na anglickou industriální scénu 'dávných věků', promísení s plošením a strohým rytmem. Rozpačitý vokál, trouba z Jericha, v tomto případě spíše stařičký gramofon, z nějž je k drone podkladu jehlou sbírána další vrstva ruchů z manipulované desky. Samozřejmě je nejprve nutno řádně zatočit klikou. Projekce zřejmě jede na tématu smrti, zajateckých táborů, buněčných systémů, punish..... retro.



Akimbo [ČR] - myslím, že právě místní nejvíce doplatili na zbytečně přehulený zvuk, který jsem si vychutnával a mnozí nezvládali. Celek se nechtěně sléval do jedné hlučné koule, jíž zachraňovala občasná zvolnění s imitací hry na kovové objekty. Například právě vokál zůstával ke škodě věci nerozluštěn. Tak či tak, kombinace elektro terroru s výživnou kytarou, továrními kovy a zkresleným zpěvem zanechala dojem, byť by mu snížení hlasitosti neubralo na síle, spíše naopak. V závěru jejich setu už dokonce vypadávaly jednotlivé kanály.

NÄO [Francie] - Frantíci dávali tušit změnu už při stavění nástrojového parku. Skutečná bicí sestava kombinovaná s elektrickými pady, hlavní stůl s elektronikou, a ještě jeden menší s tímtéž. Jak laicky napoprvé popsat slyšené? Nálodotvorné písničky, živené syntezátorovými ozdobami, pohybující se na vlnách inteligentního popu, shoegaze bez rozlévání se do ploch, napřahující se k údernějším polohám. To vše bez jindy určujícího zpěvu. Funkčně cílený, podmanivý alternativní bigbít předvádělo trio s neskrývanou radostí a šarmem, pod lehkým průhledným závojem profesionálního chladu. Přípravou chytrých, muzikantských postupů mě lákají a když jima začínám zobat z ruky, vytasí se s výbuchem/fackou, jež dále opakují. Tihle chlapíci na iundustriálním festivalu? Ale proč vlastně ne? Lehce se potácím, neboť tančit neumím, lidi křepčí a frčí. Snová rozkoš rozháněná poryvy vichru z hor, který odnáší vše. Chvílemi tu snad byly stopové prvky továrenského prachu, ale to si nepochybně zbytečně namlouvám. Bez zbytečností sázeli a zaslouženě sklidili.

Haven [Polsko] - poslední projekt, čistokrevné techno na volnější notéčku, doplněné dívčím hláskem konipáskem. Chviličku mi trvá než si uši přivyknou, ale od druhého songu už je ve mě vše řádně usazeno. Mnoho lidí jen tak přežívá, zbytek zřejmě odpadnul jako, do té doby, vkusná svižná projekce.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama