Ravelin 7 - 7 kroků po zamrzlé řece (recenze)

22. prosince 2011 v 9:00 | obyčejný posluchač
Ravelin 7 - 7 kroků po zamrzlé řece (LP, 2011, Pure Heart)

Přestože jsem rád, že vůbec vyšla a že jsem šťastným vlastíkem, téhle desce (ano do písmene a do slova DESCE) by formát CD slušel více. Proč? Podpořilo by to přehledný, vzdušný zvuk a lépe by se poslouchala na jeden zátah, když už je k tomuto pospojovaný průběh skladeb určen. Ale zase, velikost vinylu dává dostatek prostoru pro grafické podpůrné vyjádření a to chlapíci z Litvínova a okolí nikterak nepodcenili. Příjemné velkoformátové fotky dráždí nejistotou podobně jako texty, otištěné v češtině i angličtině na dvanácti-stránkové skládačce. Žádně hýření barev, žádná optimistická euforie, žádné skotačení. Realistická skepse, špatné zkušenosti, šeď, prach. Vypadá to, že těch kroků po zamrzlé řece bude ví než jen sedm.

Při prvním letmém poslechu mi novinka Ravelin 7 připadala hodně bigbítová, tedy protknutá českým rockem 70. let. Teď už jsem si naprosto jist, že tomu tak není. Sváděly mě k tomu spíše čisté kytary a ponejvíce druhý hlas třeba hned ve Vážených (B1), jakýsi klon Luboše Pospíšila. Rozverně se doplňující kytarové nápady, opakované postupy, klávesy a zvuky oživující nálady, normální bicí, které jsou zajímavé právě tou civilností a zpěvy. Těch tu při pečlivém vyslechnutí najdete přehršel: naléhavý hlavní vokál je schopen bez křiku a zbytečný manýr přednášet texty, je mu rozumět, což není málo. Absolutně odlišný druhý "zpěvák", modulování efektem, podporující Mr.Banana ve dvou skladbách, francouzské útržky, ale třeba i samply české klasiky. Právě poslední skladba Nad ránem (B3) se trochu (více) vymyká. Je nejdelší, je to instrumentálka, začíná garážovým zvukem, přes pidlikající, kvákající a další kytary, bezvadné saxíkové sólo se dostaneme k ambientnímu rozloučení s krátkým ruchovém efektováním.

Teď si zase uvědomuju, že jsem Vám vůbec nenapsal, cože vlastně šestice Ravelin 7 hraje. V průběhu roků 2010-2011 se jim u Pavla "Kuřete" Hejče povedlo zaznamenat osobitý, aktuální 'bigbít'. Mísí pozůstatky tvrdší hudby, tedy jejich minulosti, trochu psycho, trochu emo, trochu rocku - dle kapely rokenrolu. Jasnačka, že nebude pro masy, ale jistý potenciál tu je, takže neofrňujte a podpořte bandu severočeských darebáků.

7 kroků po zamzlé řece je typickým příkladem, kdy se MUSÍTE nahrávce dostat pod kůži co nejvíce poslechy. Vypadá jednoduše, ale porozumět podstatě, objevit skrytá zákoutí, krásu pod závojem, chce svůj čas. Dostatek času! Hodně trpělivosti!! Proto berte tahle má slova jen coby podpůrnou reklamu, doporučení s přesvědčením, že právě tohle je ta jedi(neč)ná deska s absolutním smyslem.

2 lidé ohodnotili tento článek.