Depressive Disorder - The Chronicle Of Fear (recenze)

7. května 2011 v 11:21 | D.D. Order
Depressive Disorder - TheChronicleOfFear (CD, 2009, Monopolrecords)
Pojmy depresivní nepořádek a kronika strachu Vás nemusí nijak znepokojovat. Neladu se v muzice Depressive Disorder nedočkáte. Pokud snad přece, tak jedině coby zajímavé elektroniky oživené kytarou, jinak všechno zařezává jako vojáci při pořadových cvičeních. Například v textech by se dalo dohledat trocha strachu, ty bohužel nejsou dostupny, takže lze jen odvozovat z názvů písní a zpívaných obratů.

I přes jistou očekávatelnost EBM podstaty nepřináší deska čas na zívání. Dvojka zpěváků a elektronických hybatelů, kterými jsou Patrik Lev a Radim Čáp, si do studia pozvali Oldu Hladkého, z dnes již neexistující kapely Rhondian. Písně nepůsobí nadměrně vycizelovaným dojmem, moderní přečištěnou produkcí, klávesové barvy a zejména rytmické prvky zůstávají nohama na zemi, což se mi velice zamlouvá. Obsah kroniky tvoří kapitoly, které je potřeba poslechnout vícekrát, bez obav z oposlouchání. Tipnul bych si, že formát písně podléhá zpěvu, ovšem ani jedna složka neomezuje druhou. Kostra je obalena nervy, svaly a kůží. Třeba využitím celkové syrovosti Slave (2), zajímavým, průběžně se měnícím mixem She said (5), různými kytarami - bytelnou v On The Ground (6), sekanou v Rotten (8), atd. Warriors (9) nás 'digitálním hobojem' na chvíli vrátí do časů dávno minulých, aby se z ní vyloupnul relativně nejpřijatelnější song s etnickým podtextem. Gotický zpěv a drásavé synthy Last Day On The Earth (10) přímo kontrastují se vzdušným skoro-popem, závěr The Chronicle Of Fear/closing (11) přičichne k temnému industriálu, ale to už zřejmě kombinuji, co tam snad ani není.

Abych nezapoměl na hlasy. Jejich efektování se na celém albu nese v únosné míře, aniž by ztrácely na srozumitelnosti. S češtinou by mi seděly ještě víc a s oblibou bych si desku víc než hýčkal. Zajímavé setkání!