Morgue Son - Decadance (recenze)

18. dubna 2011 v 9:00 | obyčejný posluchač
Morgue Son - Decadance (CD, 2011, samovydání)

Po nějaké době mi přistála na stole tvrdě metalová nahrávka. Ze solidně vybaveného bookletu lze vyčíst mnohé, např. sestavu, nástrojové obsazení, anglické texty, vydatnou děkovačku a loga sponzorů. Barevné koláže celek příjemně dobarvují, přesto myslím, že by napříště neuškodilo k promo verzi přidat jeden canc coby tiskovou zprávu se vším potřebným.

Použití kláves, coby jednoho ze stěžejních nástrojů, bylo v metalu před X lety nemyslitelné, skoro kacířské. Časy se mění a množství otevřených hlav už nedbá na dogmata, nejen co se elektroniky týká. Pokud např. Nocturnus synťáky použili rovnou k technicko-technologickému nasměrování, jiné kapely a metalové proudy s nimi pracovali spíše k podkreslování. Skupina Morgue Son tak činí také. Vesmírný stroj a piáno (plus "hammondy", "akordeon") je na albu Decadance podobně určující, jako práce s hlasy. Andělský, ďábelský a psychedelický spolu zpívají, 'hovoří' ze dvou hrdel. Muzika samotná se na straně jedné, v nejklidnějších polohách, dotýká málem až gotického rocku, na straně druhé, ku škodě věci, burácí black metalem. Je zajímavé nechtěně porovnat zkušenost s historií. Původně byla tvrdá muzika a k ní přidáné jakési zpestření, dnes se mi zdá, že jde v první řadě o to, aby byl výsledek co nejlepší, aby se líbil. Pak teprve přijde na řadu hrubost, syrovost a hard/heavy podstata. Jsem si jist, že někteří znalci a posluchači, včetně kapely namítnou, co to tady plácám? Chápu, je to jiný podstyl, určitý směr v miliónech metalových proudů, kapela to tak dozajista chce a tak to má být. Vše je tu odvedeno s maximální energií.

Pokud se na desku podívám jako na celek, líbí se mi - víc než jeden dva poslechy jí však nedám. Střídání nápadů a nálad působí vcelku dobře, ale pro mě to nijak výrazně nepřesahuje kvantum ostatních kapel z dob, když jsem byl tzv. zažraný. A to si nechci a neumím představit člověka, který je zmlsaný nepředstavitelným milónovým zástupem všelijakých, lehce dostupných skupin. Určitě musím ocenit přesvědčení, nadšení a adekvátní kvalitu, což vše nepochybně najde oporu (nejen) u lidí, kteří metalové šílenství objevují nebo lačně hltají.