Kachna a Zodiac - Naboku (recenze)

31. března 2011 v 9:00 | ka-r-diac
Kachna a Zodiac - Naboku (CD, 2011, Agni Productions)

Nečiním často, abych psal hodnocení desky po několikerém poslechu. Tohle je právě ten případ. Důvodů bylo několik. Muzika mě zaujala, omotávala víc a víc, nevěděl jsem co napsat. Obliba alba Kachny a Zodiaca stoupla, co nepsat nevím ani teď.

Kachna (Kateřina Bímová) hraje na akordeon, zpívá, tu a tam zatepe do perkusí, její partner Zodiac (Antonín Kříž) doprovází na kytaru a rovněž zpívá. Společně složili muziku a texty. Když např. na začátku Carnacu (2) nebo Starého báru, archetypu dnešní doby (3) zahučí fňukna, nemůže Vám to upomenout mnoho jiných než například Jima Čerta, Vaška Koubka, popřípadě Radůzu (5). Připodobnit ale vše jen k těmto veličinám, by bylo krátkozraké. Třeba Vesmír (12) je pro mě živoucí reinkarnací starého Marsyasu, takže bez omamných látek tvrdím: duo je osobité až běda! Pokud už pro nějakého přemlsaného zhýralce ne snad muzikou, tak texty nepochybně. Ty se dají číst jako 'literatura', já je ale raději poslouchám z úst umělců. Vyšší sdělení mnoha sudých (např. 2,4,6...) jsou v přímém protikladu hravé zemitosti písniček lichých (např. 1,3,5...). Co Vám může chybět u osamocených umělců, je zde prolínáno plnými hrstmi. Duo se střídá o sto šest. Vzájemné doprovázení se, vypouštění nástrojů, sólové i doprovodné zpěvy. Kytarová náladička Kočičí podzim (7) je příjemným oddělením druhé půle. Oživování francouzskými obraty a v Goře (10) snad i nějakým rusínským, rusko-polským nebo jiným středoevropským dialektem texty i celkový výraz nesmírně obohacuje, nemluvě o existenci už tak silných melodických nápadů. Vše působí příjemně a přirozeně. Nahrávka je tak nakažlivá, že si ji musím pustit ještě jednou. A pak, že na každého nečeká nějaká ta 'droga'.

Malou výtku bych měl k zakončování skladeb. Ty jsou mnohdy necitlivě, až rušivě useknuty, což je však jen drobná produkční chyba. Jinak je zvuk příjemný, zemitý, bez zbytečných příkras. Vše podstatné co je řečeno a zahráno je taky náležitě slyšet. Co víc si přát? Já osobně další podobné písně!