Шe / Sklo - Split (recenze)

4. února 2011 v 20:37 | šíšklo
Шe / Sklo - Split (CD-R, 2010, Glass Anvil Records)

Vydavatelství Glass Anvil, jeho hlava pan Radim Boreček, vlastní kapela Sklo i souběžná aktivita Hluková sekce se činí. Vydávání se neděje jen na internetové platformě, ale co je potěšitelné i v podobě fyzických nosičů. Popisovaný půlčík je ručně očíslován osmnáctkou, přesto bez dodatečného hledání nevím, kolik kopií čítá celá edice. Obal je smontáží papundeklu, aluminiové samolepící fólie, trhanými popisky a kupodivu precizně přilepeným, opotřebený kotoučem z úhlové brusky, tzv. flexky. Je to tedy "flexi disk"? Ten přehrávatelný uvnitř je jako tradičně vylajtskrajbován.

Ше/Sklo split 2010Glass anvil record /limited edition 29 copies/

Sklo ani protentokrát nepřichází s ničím extra novým. Třináctiminutový záznam z koncertu na Dole Michal z 25. května 2009 (1) a jakýsi, zhruba čtyřikrát  kratší přívažek Pružit musíš (2). Co jsem na některých minulých nahrávkách popsal jako mě nemilé, tady kupodivu funguje. Nahrávka z živáku funguje naprosto skvěle. Atmosféry je dosaženo, nic navíc neotravuje, nic důležitého nechybí! Strašidelně atmosférické přelévání snad kovů, snad hlasů, snad kytary a snad dalších elementů neposkakuje jako zajíc přes drny, ale vskutku s příjemným průběhem zaplňuje mysl a sytí uši. Zmíněný appendix jde v podobných šlépějích, byť je o malinko jednodušší formu, nedělá hanbu.

Ruské duo Шe (Shea) se pro začátek vytasí s hudebně-rytmizačním halfplaybackem a lehce mě klame, protože lidský příspěvek se zjeví až před samotným koncem Sonnye Veretyona (3), kdy oba kytaristé nepřekvapivě zaburácí. Bystree Dvizhenia Glaz (4) má rytmický ruchový vzorek, na nímž je improvizovaně pidlikáno, přizvukováno elektronickým típotem a opětovně efektěno. Tormoznyi centr Morucci (5) předkládá vyřčené, přesto v jiné podobě. Na o poznání nekvalitnějším záznamu (zkušebna?) jsme přesto schopni bez problémů rozpoznat kytaru a basu, kterak omílají nesložité figury na běsnícím základu z hluku. Poslední dílko 3 (6) bez skrývání zapojí delay efekt, přimíchává industriální ruchy a zvířecky mutantí hlas. S drnkající baskytarou tak tvoří zhruba do poloviny záznamu vlastní kompozici. Pak už, zřejmě jako outro, vyslechneme r'n'b'/hiphop/popový základ jako příjemné rozloučení se zajímavou kapelou.

Titul je pro mě příjemným překvapením! Někteří se z něj určitě nepodělají, ale ostudu nedělá.