Supercar - Change!! (recenze)

20. ledna 2011 v 19:16 | Supersráč
Supercar - Change!! (CD, 1998, Sony Music)

Zvláštní slova superurychlovač nebo Supersilent lákají a zároveň jistou chvástavostí vzbuzují odstup. Japonská čtyřka Supercar je na tom před poslechem podobně. Jednotliví členové na fotkách vypadajají o poznání mlaději než čtrnáctiletý Petr Směja, když v roce 1960 zakládal Synkopy 61. Málem nejúspornější klasicky rocková sestava se slečnou za baskytarou.

Titulní Drive (4) čistě a bez čehokoli odzpívá basačka. Ani doprovod výraznými španělkami a posléze i elektrikami neučiní ze skladby více než tuctový indie kousek. S písničkou u (6) se snad parta pokouší o rekord ve zkreslení. Zničení celkového zvuku vzdáleně posouvá song až k noise rocku. Proč tomu tak je, se zatím musím jen domnívat? V podstatě to samé co už hrálo je i elektrický ploužáček Automatic Wing (7). Mohu dát k dobru lehce garážový zvuk, rozdělení kytarových úloh a vyhrávek, hitový potenciál zpěvové melodie. Další šance pro Miki v duetu s Nakako-em. Klidná, kupodivu křišťálově vybarvená Lucky (8) nehýří nápady, spíše je jimi přirozeně prostoupena. Nic, co bych už nesčetněkrát neslyšel, ale zdá se mi, že "je to tam". Po pěkném a klidném přichází zkreslení s hláskem konipáskem na vrchu jako třešničkou na dortu. Top 10 (10) je jen nejkratší skladba s určitým nápřahem, Planet (15) opentlí smyčce, jinak se vše opakuje v různých zaběhnutých variacích. Melodické zpěvy kontra éteričtější výrazivo, střídající se produkce skladeb od čitelné po lehce zprasenou, měnící se muzika rovného bigbítu (rocku) až k indie vzlétávání. Rychlost je vláčná a ani v dynamice celku nedojde k erupci. Na závěr zahrozí svými dvanácti minutami Trip Sky (19), abych po jejich uplynutí zjistil, že nejde o falešnou bublinu, ale naopak je necitlivě useknuta a já bych ji poslouchal klidně dál.

Na začátku jsem nevěděl jak desku popsat, teď se hodí dát opětovný chod. Je-li disk myšlen jako prvotina a je seskládán z různých záznamů, pak je vše v pořádku. Jinak si snad ani nelze vysvětlit tu rozporuplnou divnost, při které jakžtakž získávám obraz o kapele. Ani po celkovém čase 78:16 si ovšem nejsem zcela jist.