Záva a Pepa - Naživo za pivo (recenze)

19. října 2010 v 19:08 | obyčejný posluchač
Záva a Pepa - Naživo za pivo (CD, 2010, Ears & Wind Records)

Záva a Pepa je koncertní duo. Záviš - trubadůr zemitých písní, Josef Klíč - zdatný maestro a výrazný side-man (mnohých). Neočekával jsem moc, tu a tam četl o "knížeti pornofolku" rozličné výlevy, ale doposud mě míjel. První pročtení bookletu nasucho navodilo nenucený úsměv a naladilo, že se tu něco děje.

Kvalitně sejmutá nahrávka ze dvou zdrojů poskytuje vše, co je k poslechu potřeba. Zpěvy jsou čisté, srozumitelné, oba nástroje - kytara a violoncello - doslova podmanivě omotávající. Díky tomu je radost poslouchat solidně složené písně. Když je 'Pepí' navíc načechrá pevnými tahy a přizdobí tesknými ornamenty máme v uších hutnou porci upřímného muzicírování.

Osobně se mi líbí příběhy působící jako starodávné jarmareční příběhy (2 - Pan Přemysl, 9 - Dvě panenky, 11 - Pan Klamperna), byť jsou zřejmě odrazem čehosi reálnějšího. Taky se umím naladit na hořké osobní zpovědi Starý kokot (1), Nikdo to neocenil (3) nebo třeba ocenit neskutečnou zásobárnu sexuálního výraziva v Panu Klampernovi (11), Nenázvuhodné prasečině (13) a kochat se všudypřítomným humorem, někdy přirozenějším, jindy mírně lomeným přes koleno. Co mi nesedí je násilně útočné vyznání směrem k výrobci laskomin (4 - Cukrářská), což by se mohlo rozplynout nevyřčenou pointou problému. Podobné hrubovýrazivo nalezneme u písně Neviděli jste tu prosím Andělu? (14), kde jde však více než o přímý útok, spíše o přímé vylíčení prostředí a lidiček. Nejpoctivější a nejvýstižnější je pak zabluesený Červený most (5) a vyřvávačkový názor Já na vojnu nepudu (15), kde si text zapěli oba protagonisté.
Nejsem hledač písničkářů, ale pokud po prvním červenání překousnete více-než-přisprostlý rukopis pana Záviše, dostane se Vám hodinového zážitku, kde si nikdo na nic nehraje, což v dnešní době vůbec není málo. Tleskám!

Pro škudlílky jsou na webu gratis čtyři bonusy:

3 lidé ohodnotili tento článek.