Majster Kat - Svätá zvrhlosť (recenze)

19. října 2010 v 20:05 | obyčejný posluchač
Majster Kat - Svätá zvrhlosť (CD, 2007, Panda Music)

Vzývejte metal! Obšité 'džísky', nátepníky, pláty pyramid, trika oblíbenců, rozdrbané džíny, toť poznávací atributy a spojovací prvky metalového proudu. Přesně tak se prezentuje slovenský Majster Kat. Dobrý název pro kapelu, logo jako z penálu omámeného sedmáka po prvním setkání s tvrdší muzikou, řetězy, kameny a krvavý nápis. Z obstojného studiového záznamu není nadšení tolik cítit, spíše snaha představit vše co nejprecizněji a raději ještě trochu lépe, byť mám pocit, že přítomno dozajista je.

Všechny tracky na CD jsou propojeny deštěm a bouřkou, tedy ne příliš optimistickou náladou, která se projevuje i v textech o historických průserech, obzvláště s clením na ty církevní. Na Slovači poměrně jasné vyhranění se a jednoduché vyhranění se. Muzika jde spíše než do poctivé hutné trdosti směrem k agrsivnímu fofrování. V průměru rozsáhlejší skladby s mnoha pěknými kytarovými nápady jsou naštěstí v půli alba proloženy instrumentálkou, sevřeny intrem a outrem a již zmíněnou udržovací náladotvornou kulisou. Po jednom poslechu je jasné, že kytaristé jsou ti kdo celku vládnou. Zpěv je veden víceméně v jedné poloze a je podporován podpůrnými křičenými vokály. Zpočátku mi Slymákův projev neseděl, časem si ale uši uvykly a po dlouhém přemýšlení mi naskočilo i připodobnění - zpěvák německých Iron Angel. Basa a bicí tuto trojku podporují zdatným základem, snad jen bubeník by si zasloužil býti jinak (lépe?) nazvučen.
Úplně si představuju jak mě v půli osmdesátých let bavilo objevování druholigových kapel Chainsaw, Vectom, Vendetta, Iron Angel a mnoha a mnoha dalších. Ne všechny se časem osvědčily, jen pár z nich se prosadilo a ještě méně jsou schopny býti poslouchány ještě dnes. Přesto měly své právo projevit se, ovlivnit začátečníka mého formátu. Tehdy bych Majstra Kata sežral i s navijákem, nakolik uspějí u dnešní generace si nejsem zcela jist, když ta má k dispozici neomezené zásoby desek historicky osvědčených, nostalgicky shovívavostihodných, těch nových, nejnvějších a snad i těch co ještě nevyšly. V každém případě je Masjter Kat tu a musíme s ním počítat.