Čočka - Jako lusk (recenze)

19. října 2010 v 19:49 | pan Fazole
Čočka - Jako lusk (CD, 2010, Ears & Winds Records)

Pokud lounský lapač undergroundu Partyzánské desky mapuje projekty historické (samozřejmě nejen ty, abych nebyl chytán za slovo), brněnští příbuzní Uši a Vítr, jedou po cestě aktuálnější. Pravda i Čočka už má leccos za sebou (*1993), ale je stále tu a tvoří. Co a jak, se pokouší představit nám tento disk. Množství fotografií s popisky, texty v češtině i anglické překlady, krátký sleeve-note a vyčerpávající informace posouvají titul k nadstandardnímu vybavení, přestože černobílé provedení může někoho odrazovat falešnou chudobou. Není tomu tak, přestože i disk evokuje staré dobré vinylové časy!

Osmnáctka písní se v podstatě netváří jako veliké umění a muzikanti jednoduchými prostředky dosahují uspokojivé užitné hodnoty. Říkačkovité přednesy vypointovaných textů/příběhů dobarvují nejrůznější doprovodné nástroje. Z desky Čočka působí jako folkrocková kapela putující třeba na souběžné cestě Aku-Aku, É ucho debil akord band a jiných. Nelezou nikomu do zelí, nesomrují ani nekradou od kámošů a eventuálních vzorů. Mám dojem, že oproti jiným zarputilým kapelám se nedrží undergroundového dogmatu, ale chtějí si "jen hrát", což činí. To, že je výsledek jaký je, způsobuje nepřemlouvání se k vyšším metám, zbytečné nezkoušení a zasazení do správného prostředí. V uvolněné muzice není škleb, fingované neumětelství střídají zajímavé nápady, případnou nechtěnou naivitu zabíjí přímé názory. I proto je bonusová živá píseň Už na mě nečekejte (19) skvělou ukázkou, že kapela nelže a koncertně předvádí přesně to, co ve 'studiu'.

Je dobře, že nastala doba, kdy si třeba Tomáš Vtípil sebere nahrávací zařízení a v klidu zaznamená nahrávku kohokoli, třeba Čočky. Ač nebude patřit tohle dílko mezi první ligu v mé diskografii, v dohledné době si jej určitě ještě nekolikrát pustím. Díky!