Panáčik - Comeback (recenze)

21. května 2010 v 21:01 | pan Ďuláček
Panáčik - Comeback (CD-R, 2010, samoprodukcia)

Slovenský Panáček Tomáš Moravanský mě v několika ohledech utvrdil ve správnosti poslechnout si 'originál' nosič a ne jen stáhnutelnou verzi. Dozajista jsem i přes svůj relativně nízký věk stará škola, zaprděnec apod., ale mít při poslechu k dispozici vše co k tomu patří stále vidím jako velké pozitivum. Krásně vypravený nosič byl v bublinkové obálce doprovozen milým lučním kvítím. Škoda, že bydlíme tak blízko od sebe (?) a že pošta funguje rychle (někdy!), jinak by se panďuláčkovi vrátil herbář, hehe!

"Na CD je občas použitý materiál z internetu, socialistických platní, kaziet z dectva a iných vecí" vypovídá o obsahu víc než je patrné. Hudebně směrovaná koláž samplů, útržků různorodých cizích hudeb, příspěvků nekonečné řady hostů, kontrastující pelmel lofi drzostí a čistých muzikáních solidností. Oč jsem původně myslel, že půjde o nudné techno plácání a taneční rytmické rovnání, o to větší bylo mé překvapení, které mě radostně naplňovalo s každým dalším poslechem. Jak těžké je představit si mix vážné hudby, slovenské lidovky, terénních nahrávek, elektroniky, popu a kdoví čeho ještě. Na novinkové nahrávce Panáčika to vše je uvařeno. Zvuková krmě však není experimentálním plácnutím, vše je prolnuto nerozpíjejícím se názorem a silným humorem! Ne každý jej přijme, mě osobně několikrát připoměl poetiku dvou desek kapely Ali Ibn Rachid, poklidná tvář zase Csudaie s Burlasem, všechno akvizice slovenského neexistujícího vydavatelství Zoon Records. Pokud by se mi stejná věc líbila z ciziny, tady má jednu neskutečnou výhodu - vtipným pointám je rozumět! Nemá smysl vypíchávat jednotlivé skladby a prozrazovat Vám všechna rozuzlení.

Jediné z čeho mám obavu, že se nedočkám živého střetnutí, o které bych hodně stál. Problém není v interpretovi, ten se svým kolážováním občasně vystupuje...

p.s. Neodpustím si malou připomínku o porušování autorských práv a kopírování. Nejde o nic zásadního, ale proč je autor na obalu zmiňuje, když sám dozajista tyto normy několikrát porušil? ;-))))))

Tady je ukázka jednoho videa, ale celkový obrázek si uděláte až po shlédnutí i těch ostatních.