Kotel #26 - Fabr-IQ (recenze)

21. května 2010 v 22:21 | Kopel č. 666
Kotel #26 - Fabr-IQ (CD, 2009, V.R.D.I.4.U.)

Po letech hibernace oživlá chomutovská akvizice české industriální scény Kotel #26 konečně vyflusla nahrávku. Předvádí se celými sedmatřiceti minutami. Sedm skladeb, nepočítáme-li krátkou remixační legrácku v závěru, se nese v opravdové tovární estetice. Tento směr sic trochu sráží bezpohlavní obal, jinak vše v pořádku.

Než se naplno rozjede pochodová mašinerie Die (2), skočila mi do slyšného pole zapomenutá Blbá Evropa Paprsků Inženýra Garina. Úvodní Seneca (1) jako by byla pomyslnou cover verzí. Druhou písní probubláme společně s určující baskytarou, kovovými přiznávkami a laibachovskými syntetickými smyčci. Bolestivé, monumentální. Nedávné noci (3) píší svou vizi na notové osnově DéGéček. Strašidelné vzdechy, úzkostné steny a hluboký čistý hlas jsou přesvědčivé. K tomu synťákové plovoucí plochy a tupé údery až do hypnotického transu. Rychlost se nezvýší ani v Cyklon-S (4). Ještě tak barva hlasu, která je nesrozumitelně rozechvělá. Ostatní setrvává, opatrný tambor, mazlavá basa a proudění kovovými píšťalami. Perex Perplex (5) je po několika útrapách opět ryzím industriálem. Nečistota v hlase, nekalota v kovech a příměsi. Snad jen ta zasynťená basa je líbivá až přespříliš. Text hovoří sám za sebe a pokud mu porozumíte, je s Vámi dočista konec. Já zatím žiju, ale severočeská čtyřka zatím buduje Konec (6) svůj. Postupné množení a vrstvení při zachování napětí. Nepleťe si mystično s mystifikací, text berte jako vstřícný manuál nebo rovnou coby osobní pozvánku. Při pročítání nebudete nikým a ničím rušeni a pokud neusnete vychutnejte si porci skřípajícího válce. Dvojitá Pussy (7) motoricky rotuje, setrvačně se převaluje. Strojník cosi mumlá... Nazval-li jsem bonus Die - speedRemix by Seismic (8) legráckou i nadále touto pro mě je. X-krát zrychlené skladba naštěstí neprudí dlouhou stopáží, má industriální xicht, tudíž neurazí.

Chlapíky už jsem párkrát viděl i naživo a pódiová prezentace mě falešně zaváděla k Rammstein a Laibach, ovšem díky poklidnému poslechu desky si tento názor budu muset poopravit. Příště dostane jejich hudba v mém nitru další rozměr - bude bohatší, upřímnější, zajímavější... Těším se na další desku!