DoraVideo - In Denmark/World Tour 2008 (recenze)

16. dubna 2010 v 18:44 | Adore Video
DoraVideo - In Denmark/World Tour 2008 (CD-R, 2008, samoprodukce)

DoraVideo je zajímavý projekt! Jednočlenná kapela? Více prvotního okouzlení si přečtěte v minulé recenzi. Při získání dalšího video materiálu jsem neváhal ani vteřinu i bez zbytečných obav, že bych se mohl splést nebo být jinak nespokojen.

Základní vybavenost DVD-R je jednoduchá, nikoli odbytá. PVC taštička je polepena samolepkou, uvnitř vložen disk. Úvodní menu sice nabízí jediné tlačítko play ovšem vyslechnout si manipulovanou minimální hudbu doprovázející statický záběr podobně minimalisticky seřazených domů na nábřeží je radost.

Po odkliknutí se postupnými záběry krátké procházky (1) dostaneme do klubu, kde začne koncert DoraVideo. Koncept je opět stejný: vlevo bubeník Ichiraku Yoshimitsu s notebookem a midi kontrolerem, vpravo plátno s projekcí. Hned první skladba (2) se vyvalí jako neřízená střela. Divoké střihy válečných konfliktů, přehršel informací s vojenskou tématikou dynamicky pulsují a i přes jistouvážnost hravě souzní s bubnováním. Občasné odpočinkové ostrůvky kdy krátce promluví japonský císař, americký prezident nebo zanotuje pouliční dav jsou málem nepostřehnutelné.

Trojku (3) otevřou specifické tóny nezaměnitelného shamisenu. Ten je i nadále variován a s rozvážnými bicími jsou odlehčujícím doprovodem k vtipnému pohybovému workshopu na plátně. Další kousek (4) je drtivě účinnou ukázkou o čem DoraVideo vlastně je. O bicích, o nápadu, o vtipu! Vysamplované sekvence hraní si s bicí sestavou občasně odhalí kdo za nimi sedí, čím vším a jak lze udeřit. Jestli už při mém prvním setkání s projektem byly použity záběry z hororu i zde jsou (5). Video smyčkami je pohybováno sem a tam, sekvence, která má ve filmu vyčleněn krátký úsek, zde je kromě živelných bicích umocňována až k mírně nervní nepříjemnosti. Snaha obětí uniknout je oddalována, leč marná. Syntezátorová sekvence nás má snad přenést do popového hájemství (6). Další vtipná pointa je (málem) odhalena s cyklující taneční skupinou a nápisem Michael Jackson. Nebyl by to ovšem chytrý humor, kdyby vše nebylo trochu jinak. Snad neprozradím hodně když napíšu, že se objeví i jeho sestra Janet a The Jacskon Five, hehe. Atributy japonské kultury jsou vzaty na paškál hned poté (7). Ztřeštěný mix tradiční hudby a bojových umění jsou gradovány až do rozjuchaných okrajů. Začalo se válčením, končíme tématicky obdobně. Kolty proklatě nízko, muži a ženy. Střelba s razancí, polibky se zvuky klouzavými, hudební fígly a vtipní nápady. Filmy končívaji strohým The End, ani zde tomu není jinak.

Vynikající titul trpí jedinou drobnou (pro hifisty závažnou) chybičkou. Zvuk je mírně nabořen, ovšem mé nadšení to přechází bez povšimnutí!