Saiwala - Moje hudba (recenze)

17. března 2010 v 21:44 | obyčejný posluchač
Saiwala - Moje hudba (CD, 2009, Saiwala)

Pěkný poctivý digipak a více než velkorysý booklet. Polní scenérie v dramaticky černožluté, mračná obloha v meditativní lila. Vše podstatné, tedy seznam písní, obsazení a detaily jsou na zadní straně obalu, 32-stránková skládací knížka (50x50cm!) má na sobě texty, uvnitř pak vyosený obraz jakéhosi lístečkového panďuláčka, který je blízko vnitřnímu vyhoření. Samozřejmě toliko jen mé vysvětlení, které je dozajista úplně mimo umělcův záměr a pravdu.

Středobodem nahrávky Saiwaly je Stanislav Stejskal, skladatel hudby, textař, zpěvák, kytarista a muzikant obsluhující další nástroje. V poděkování s láskou, pokorou a radostí děkuje všem lidem, kteří pomohli na svět třinácti písním. Ty není třeba nazývat přídomkem alternativní. Folková muzika je sic někde ozvláštněna netradičními nástroji (didgeridoo 2,11,13, alikvotní a hrdelní zpěv 2,11-13), ale bral bych to spíše jako přirozené oživení a posunutí dále od klasického pojetí. Jímavé písničky (povětšinou) se španělkou nejsou tajemné, nesnižují se k zadumanosti. V poklidné atmosféře jsou použity nejrůznější perkuse jako např. cabasa, kalimba, maracas, dešťová hůl, africké basové bubny, conga. K dosažení ještě větší křehkosti duetu zazní obligátní klavír (9), k vyniknutí houpavé hutnosti zase baskytara (12). Ku prospěchu vystupňované album mě opravdu do sebe vtahovalo už při prvním poslechu. Další dvě opětovná sezení utvrzovala záchytné body, rozšiřovala už slyšené a dala objevit předtím nevnímané. Zpočátku divné, uvnitř normální, nakonec výrazné, nebo lépe řečeno silné. Za více než chytré považuji nesobecké využití ženského elementu. Jednotlivým skladbám se tak dostává dalším rozměrům, celku pak dalšího barevného spektra. Co bych oželel jsou anglické kousky (4,8-10), obzvláště Fly (4) mě krapet ve výslovnosti tahá za uši, což se kupodivu neděje u Shining Swallows (8) ani u zbývajících dvou. Nevím čím to je, asi mýma špatnýma ušima. Pokud je ale deska cílena i do zahraničí, pak budou tamními posluchači oceněny.

Vědom si toho, že podobně vypravený, kvalitně nahraný titul není v současné době úplně v kurzu, těší mě dvojnásob jeho existence. I proto chválím!