Merzbow - Mercurated (recenze)

17. března 2010 v 21:18 | Frída z Merkuru
Merzbow - Mercurated (CD, 1996, Alchemy Records)

U tohoto titulu jsem šel na jistotu. Tedy pro potřeby porovnání s deskami Don't Steal My Goat ('09) a Cloud Cock OO Grand ('90). Už léta co ji vlastním, stále se odvažuji tvrdit, že je to nejlépe vyprodukovaná a hrající deska. Přesně mám na mysli nejen v rámci diskografie Merzbow, ale hlukové hudby vůbec. Nádherný obal (i potisk disku) podporuje rtuťovitost po stránce vizuální, plně obsazená stopa (73"!) pak část zvukovou.

ELECTRICWATERSHEEP (1) od samotného začátku páře, trhá, skřípá, sféricky srší, hutně frká, atd. Dodejte co chcete a nikdy to nebude dostačující vyjádření. Za použití hlukové elektroniky, kovů, různých filtrů a basové stanice snad ani nelze dosáhnout více. Vysledujeme sic několik kratinkých okamžiků nadechnutí, přepnutí, ale jinak tu není pro ticho místo. TREE OF KUSUKUSU (2) pokračuje ve skutečném drcení sluchovodů a je naprosto jedno zda posloucháte ve sluchátkách nebo na reprobedny, zda je aparatura kvalitní či za pár korun, zda to solíte jako za mlada nebo se starobskou připosraností. Zvuk se dere na povrch jako přetlakovaná plasma z lůna země. Sedmnáct minut bez úniku! Střih bez pauzy a dostává se nám hodně podobného, ovšem z koncertu. Koláž FREEZEDGRUME (3) obsahuje živý záznam z klubu La MaMa 29. dubna 1996 a studiovou příměs z července téhož roku. Absolutně zničující, dynamicky silně pojatá plocha si ponechala decentní koncertní odstup. Kdo je kdo za elektronickými mašinkami není důležité, ale občasné hlasové projevy Bary se dají dohledat. Čím ses načal, tím se taky doraž, říká rada opilcům. Jsa omámem zvukem,činím tak poslední skladbou. Nechápaví, trendaři a jiná vyměklá masa už dávno neposlouchá (-ají), SURFACTANT (4) je tu pro hlukově nenasytné. Lehké zvolnění kombinatoriky, tahání a vláčení, konec střihem. Krátké vylíčení devátenácti minut.

Snad někteří namítnou, že jsou na světě ještě extrémnější záznamy, s čímž mohu souhlasit. Ovšem tenhle pro mě zároveň splňuje parametr poslouchatelnosti, což těm druhým chybí.