Naruyoshi Kikuchi - Degustation a Jazz (recenze)

29. prosince 2009 v 19:38 | jazzevec
Naruyoshi Kikuchi - Degustation a Jazz / C'est un album de jazz post-modern du 21eme sieckle réalise par Naruyoshi Kikuchi (CD, 2004, Ewe Records)

Po nedobrých zkušenostech s různými edicemi jazzových klasiků na prapodivných firmách v pofidérních edicích jsem k tomuto CD zprvu přistupoval značně skepticky. Na vině byl hlavně obal, který se tvářil přesně tak, jako ony zmetky. Dvojobálka z hrubého tvrdého kartonu s fotografiemi stylizovanými do starých časů. Knížečka naditá vyčerpávajícími informacemi o sestavách a jednotlivých skladbách, však dávala jakousi naději. Také jediné mě známé jméno Yoshihide Otomo (kytara) mezi ostatními 36 muzikanty pokytovalo záblesk jistoty, že to až takový průšvih být nemůže.

Děvetašedesátiminutový disk je sestaven z jednačtyřiceti skladeb, povícero miniatur a témat. Jazz je tu skloňován v nejrůznějších podobách. Nejsem žádný znalec jazzových proudů ani klasických témat, která budou dozajista zkušenými posluchači náležitě oceněna, jen mohu laicky pochválit čistou serióznost při klasicky hraných kusech, barových tanečních kouscích, mezi než bez skrupulí vloženy kousky experimentující se samplingem, party oživené CD-Jingem, jinde nabušeným alternativním jazzrockem nebo smyčci soudobé vážné hudby. Šest lidí někdy přidá se zpěvem, podobně jako mistr sám, který navíc ovládá nespočet nástrojů a zařízení.

Doposud jsem album poslechnul jen třikrát, ale není debat o mnoha dalších posleších, protože takhle barevné myšlení a přepestré muzicírování si to nejen zaslouží, ale hlavně je potřebné. Avisovaný pesisimismu byl zahnán už prvním prokousáním se, ale ve vzduchu visí mnoho zážitků a objevů, jež se vynoří s každým dalším poslechem.