Čvachtavý lachtan - Ropa (recenze)

29. srpna 2009 v 23:10 | obyčejný posluchač
Čvachtavý lachtan - Ropa (CD-R, 2003, soukromá edice)

Muzikální příprava, prokombinování s textem, strukturování, vypointování, gradace a závěr. Pokud se to zhruba takhle nějak dělalo v undergroundovém bigbítu, je Čvachtavý lachtan bigít právě takový. Duo multiinstrumentalistů Vtípil/Doležal metá motivy, trojice dalších muzikantů Kyšperský, Fučík, Babák nejen zdatně podporuje. Pomyslné rozdělení na sekce rytmickou a plošnou je možná jen výplodem mé fantazie, ovšem minimalistické opakování, rychlé vstupy a změny už jsou slyšitelné, lehce rozpoznatelné. Střídání hybné/vláčné, klidné/dravé také stojí za zmínění. K tomu občasné kořenění jiddish klarinetováním a houslením.

Zajímavými elementy v průběhu celé nahrávky jsou nejrůznější housle Vtípilovy - rozhrkané, namnožené, barvené, úsporné, atp., přehršel nástrojů dechových, hlavně hraných panem Fúú Doležalem. I ostatní nástroje se tu a tam náležitě projeví: náladotvorná tahací harmonika Na horách (2), na basových tónech postavená ukolébavka Celý svět už dávno spí (3), neočekávaný sólový výstup kláves v Tichu noci (6), tesaná kytara nebo prudká foukačka v Můžeme (7), basové sólo v Dubnu jak má být (8), které není nikterak závratným, ale atmosféru nabudí. Basa vůbec stojí za pochvalu, neboť kromě své funkce doprovodně/rytmické je na ni také výživně hráno, což se u jiných kapel tak často neslyší. Jsou i další špíčky. Motlitba (9) je kolorována hospodským ševelením, které je korunováno očekávatelným vrcholem. Následující Pivo (10) snad ani nemohlo být vybráno a umístěno lépe. Normálnost hudby umně narušuje a tragiku textu podporuje divoké saxofonové sólo.

Texty jsou téma na samostatné pojednání. Nejsem natolik zkušený a zdatný zhodnotit je v celé šíři, záběru a hloubce. Pět vypsaných autorů j sobě pasuje více než dobře. Ano, polovinu z nich napsal nezmar Vtípil, ale i ty, které si propůjčil od jiných s těmi jeho souzní snad jakousi netragickou posmutnělou atmosférou. Nejde o život, ale trable visí v luftu. Čvachtání lachtana to nevyřeší, ale je to krapet snesitelnější.

Vynikající muzikanti nepodcenili ani balení své desky. Ač je CD včetně obalu z ropy (samozřejmě až na papírový booklet), má vkus, nápad a solidní provedení, i když je dělané na koleni.