Sorma - Mirage of the East (recenze)

10. července 2009 v 21:25 | obyčejný posluchač
Sorma - Mirage of the East (CD, 1999, Chapter One)

Jiný svět | V centimetrovém prostoru pod trayem už jsem viděl ledasco, kuličku, vrut, hřebík, obilný klas, ale zde jsou čtyři vonné tyčinky, dvě okrové, dvě fialové. Odnímatelné víčko je opatřeno pěti ventilačními dirkami, takže vskutku omamná vůně trvale proudí ven. I po 10 letech od vydání a bloudění bůhví kde, stále silně působí na čichové buňky. O precizně odvedeném obalu nemá smysl psát, množství dvoujazyčných, naprosto vyčerpávajících informací o kapele, skladbách, nápadech a vlivech je vítanou slušností, ale popis, kterak otevřít schránku s vonnými tyčkami, to už je opravdu přespříliš.
Velký svět | Japonská kapela Sorma je od roku `95 proměnlivá podobně jako divoká, sytě zelená příroda vyobrazená na obalu. DJ-ové, producenti a ostatní zvukoví kouzelníci si nedělají moc velkou hlavu s tím jak bude výsledek působit. Kvalita je jistá, myslím spíše vliv sběru samplů. Naroubují do sebe tradici z Japonska, zpěv ze severní Indie, hmyz z Bali, pak pro změnu zpěv z Mongolska. Zjevně profesionální podklady taneční hudby a osvědčené elektronické postupy jim nedělají problém, takže pokud se jednou necháte chytit do síťky, už neutečete. Když se rozehraje piáno (5), vzácná lehkost soudobé klasické hudby (Eric Satie) pluje místností, když se napojí tabla, sitár, tambala, ani si nevzpomenete, kde se právě nacházíte. Jsem možná přecitlivělý, ale tohle je pro mě zhmotnění krásy. Trochu elektrizujícího bigbítu se nám dostane v náladotvorném sóle elektrické kytary (7). Balijský gamelan je vypsán jen v komentářích o jednotlivých skladbách, ale i tak se dá lehce rozpoznat (9). Andělské sbory jsou líbivé i monumentální. Poslední kousek je třináctiminutovou podporou pro lidi s usínacími problémy. Název Deset tisíc oveček (10) je jednoznačný. Perfektně nahraná příroda, klávesové pulsy a éterické dívčí vokály, Vás dozajista udolají a uspí. I když znám lidi, kteří by usnuli za bílého dne dřív, než bych stačil zmáčknout tlačítko play. Hudby všech zemí, spojte se! Zvuk nezná hranic!

.