Satoru Wono - Sonata for Sine Wave and White Noise (recenze)

21. července 2009 v 20:59 | obyčejný posluchač
Satoru Wono - Sonata for Sine Wave and White Noise (CD, 2003, Satoru Wono/Sonore)

'Sonáta pro sinusovou vlnu a bílý šum', zní podobně jako 'Kus pro čtyři talíře, plechovku a raketoplán'. Čtyřvěté dílo je ohraničeno třemi dalšími skladbami manipulací digitálního věku. Overtura (1), kde na mobil "hraje" Aiko Ito, začne nevinným mačkáním tlačítek, aby tyto byly následně editačně sekány, přerušovány a pouštěny. Okolní šum není na škodu, naopak. Canon (2) je zpočátku, kdy se střídají čisté klouzavé tóny generátorů, trochu nepříjemný, ale po úpravě hlasitosti je vše v nejlepším pořádku. Nyní následují jak se v klasické hudbě sluší, čtyři části celku. 1. věta Sonata (3) - příprava, oťuknutí terénu a manipulační práce na zenové zahrádce. 2. věta Scherzo (4) - decentní pulsace, spínání a cvakání digitální velryby s tématem rozpracovaným málem až k techno dupárně. 3. věta Adagio (5) - tóny s mírnými lupínky levitující na nehmotném vánku s občasnými paprsky slunce. 4. věta Divertimento (6) - rytmizované šumáky, Pan Sonic hrají cover verzi Atlantidy od Žbirky a je to pořád stejně dobrý pop. Závěr disku obstará sedmnáctiminutová Variace v A (7). Tónový signál je nejprve představen v nejčistší možné podobě, aby s ním bylo následně rozehráno opatrné divadlo. S každou další vteřinou jsme vtahováni do děje. Že byl na počátku tón zapomínáme, co bude na konci si ztěží představíme. Minimalismus nového věku? Pop (ne)daleké budoucnosti? Robotický intelektuál? Zhmotnění neslyšeného světa interferencí přístrojů, kterými se obklopujeme? Zvukový převodník světla procházejícího křišťálem? Nevím, ale je to pěkné!

ukázky se sníženou kvalitou: