Projevy radosti (double recenze)

11. července 2009 v 23:47 | obyčejný posluchač
Projevy radosti jsou zajímavá úderka z Ústí nad Labem. Před pár měsíci vyšlo (vydali si) své druhé album, takže je dobré Vás s nimi (kapelou i deskami) trochu seznámit:

Projevy radosti - Manasses - Štědrovečerní večeře (CD-R, 2004, vlastním nákladem)
Prvotina kapely je vlastně přebraným, vyzkoušeným, otestovaným materiálem z let 1994 až 2004. Alternativní, syrově rockový bigbít s metalovým rozmachem, hardcoreovou skočností, nervně-naléhavým vokálem, zajímavými texty a hitovým, lépe řečeno chytlavým, potenciálem. Baví mě minimální (-istické) opakování, stupňování výrazu, hudební gradace. Zpěvák předkládá slova k zamyšlení. Ve větách poskytuje optikou věřícího člověka obraty a otázky. Ty jsou určeny každému člověku: mladému, starému, věřícímu i bezvěrci. Někdy s křikem, někdy na podkladu hrubší muziky, avšak nemám pocit nadměrné agitace a "oblbování", což je dvojnásob potěšující zjištění. I bez přiznané cover verze od skupiny Guten Tag, je obliba téhle originální party z devadesátých let znatelná.
Velmi chválím obal. Užití různých fontů se obecně nedoporučuje, zde jich je však tolik různorodých, že ve spojení s údernými obrazy, z kontextů vytrhanými fotografiemi a malými obrázky tvoří zajímavý celek. Přeházené texty v bookletu jsou určitě také záměrem, aby donutily posluchače tyto najít a přečíst, byť je zpěvu dobře rozumět. Dle webových informací se v několika sériích prodalo a jinak rozšířilo snad tisíc kusů této desky. To je potěšující zjištění, ovšem mělo a mohlo být vydáno jako lisované CD, neb potisk disku, řešený barevnou samolepou, není šťastným řešením. Ba co víc, osobně bych to zakázal a vyhnul se tak eventuálním reklamacím zaviněným odlupováním fólie, chybami při přehrávání atp. Tento fakt však jen stěží zastíní velmi povedené album a originální kapelu.

Projevy radosti - Již a ještě ne (CD, 2009, vlastním nákladem)
Mé přání bylo vyslyšeno - další placka je lisovaný disk. Něco zůstalo stejné jako na debutu (grafická pestrost, polámané logo), mnohé se změnilo (bílý podklad nahradil přesně opačný, zvuková produkce mírně zhoustla - ku prospěchu věci, k základní tročlenné sestavě přibyly další prvky: zpěv, mluvené slovo, hluková kytara, megafon, topení a rádio). Všechny tyto relativní drobnosti oživují rukopis kapely a posouvají jej do dalších zákoutí "alternativy". Zintenzivněl nejen opět kovově zbarvený sekaný "bigboš", ale připadá mi, že i textový rámec je přímější. Křesťanská sdělení (a nejen ta) jdou rovnou na věc, jsou ostřejší. Snad je to tím, že mě oslovují, minimálně k přemýšlení a že se jimi na obou deskách prodírám. Ani jedno není na škodu. Ne vždy mi přijdou zpěvákova stupňování náležitě opětována a vygradována kytarovým "explozivním" nástupem. Oproti tomu je třeba Umtara tutare (6) abstraktní hitovkou, kterou jim žeru! Minulá deska skýtala překvapení v podobě setkání s novou, neznámou skupinou. Tahle to má o to horší. Je a musí být srovnávána. Ještě by to chtělo konfrontaci s aktuálním živým vystoupením. Ale nemám obavy, že by zklamali. Zadařil-li by se zvuk, dozajista by předvedli vše co je na nich dobré. Doufám a ... věřím.