Peril - Multiverse (recenze)

10. července 2009 v 23:37 | obyčejný posluchač
Peril - Multiverse (CD, 1994, Sound Factory)

Hongkongské vydavatelství se jmenuje více než příznačně, tedy Zvuková fabrika, Továrna na zvuky. Mezinárodní projekt Peril sem pasuje jako "pozadí" na hrnec. Pevnou rukou jej vede Tony Buck, skladatel většiny skladeb, jinak bubeník, poskytovatel hlasu, obsluhovatel samplů a jiných, jak sám píše v bookletu, mašinek. Podstatu desku tvoří šestnáct miniatur, mezi nimiž jsou usazeno pět delších kompozic. Tvorba kapely (dále se účastní Otomo Yoshihide - gramce, kytara, SherridanThierry Fosmale - kytara, - basa) je nervní skládanka, kdy těžko rozeznáte co je samplované a co živé. Ani jedno nelze přejít s odsuzujícím úšklebkem. Samply jsou vybírány citlivě, s jakousi pečlivostí a vkusem, bicí, basa i kytara jsou podány s gruntem dobrých muzikantů. Struktury písniček se s přimhouřením oka dají vystopovat, minimálně jim můžeme říkat "rytšmik popík v samplmaniakálním oparu". Jakési matematické struktury, natrhané kusy všemožných hudeb, doprovodné motivy nástrojů, kolážovitá omáčka, která nenudí ani s ubíhajícím časem na displeji. Rytmika je výrazná, drží prim. Skladby se přelévají, minimální mezery mezi nimi za chvíli ani nepostřehnete. Nejblíže lze výslednici připodobnit k Naked City, Painkiller, Melt Banana. Tento příměr podporují občasná střeštěná saxofonová (i jiná) sóla a jakási komplikovanost. Celek zní jako klasická kapela, složená z absolventů hudební školy v roce 2800. Takováto práce s elektronikou pudí smysly, bylo by dobré vidět někoho, kdo to takhle umí naživo. Jsem si jist, že v tomto případě se nefixluje!