Martin E. Kyšperský a hosté - Domácí práce (recenze)

15. července 2009 v 19:16 | obyčejný posluchač
Martin E. Kyšperský a hosté - Domácí práce (CD, 2009, Amakvaré)

Ani se Vám nebudu divit, když budete namítat, že prosazuju brněnskou buňku. Je to jenom zdání... Nezmar M.E.K. prostě maká, je nabitý nápady, natlakovaný nekonečnými možnostmi. V letech 2004-07 ho intenzivně zajímala improvizace a možnost domácího nahrávání. Obojí berte prosím s velkou rezervou. Improvizace je volným hraním těsně na zápraží písničky a jeho domácí důkazem, že i doma v divokých podmínkách se dá pracovat ve více než obstojné kvalitě.

Každá ze čtyřiadvaceti skladeb má v knížečce popis o muzikantech, o způsobu stvoření a průběhu nahrávání. Zajímavé čtení, které mě jindy moc nebaví. Nápad nepřevyšuje dílo. Pokud domovská kapela Květy je neuchopitelná a zvláštní, pokud hosté na jejích deskách jsou obsazováni střídě, na profilové sólovce si všeho užijete nadmíru. Experimentální pokusy, avantgardní postupy, alternativní cesty. Já vím, všechno už tu bylo, ale proč se tím zatěžovat? I mě např. napadlo naučit se pozpátku text, nahrát jej a pouštět normálně, ovšem nikdy jsem tento nerealizoval... Umístění "normální" písničky (9) do zhruba poloviny alba může být vtipem, dobrým tahem nebo provokací. Každopádně je drásavě krásná, nádherně zadumaná. Deska je pro mě důkazem o tvůrčí potenci umělce, neskrývané radosti, uměleckém inkubátoru a kamarádství. Tři roky života ohou být předlouhé, ale takto prožité utečou jako voda. Asi opráším čtyřstopák, leží tam v komoře, hlavy má nahoře... ovšem písničky ani "písničky" ode mě logicky nečekejte. Na to jsou tu jiní, třeba Martin E. Kyšperský a jeho kámoši (hosté).