Květy - Střela zastavená v jantaru (recenze)

15. července 2009 v 18:45 | obyčejný posluchač
Květy - Střela zastavená v jantaru (CD, 2008, Indies)

Prvního setkání s Brňáky se mi dostalo prostřednictvím CD "Jablko jejího peří", kteréžto jsem si zvědavě půjčil v hudebním oddělení Městské knihovny. Uhranuli mě divnou alternativou i směrem k alternativě co jsem doposud znal, zpřelámanou líbivostí, dadaistickou krásou pro masy. Po vrácení desky mi pravda po nějakém čase vyšuměli z hlavy. Relativně. Na setkání posluchač-umělec v rámci festivalu Čtverec jsem se těšil jako malé dítě. A živá zkušenostmě málem zabila. Přeháním, jasně! Ale vyražený dech mi nevymluvíte. Až teprve při koncertní konfrontaci se mi vše spojilo a dostalo chybějící smysl. Ti tři chlapi zhmotňovali všechny výjevy, které nemohou běžného smrtelníka u poslechu desky ani napadnout, natož mě. Bez pomocných obezliček pálili jeden 'úchylný' hit za druhým. Pořád se bylo na co dívat, pořád co poslouchat!
Precizně vyvedený digipak, 28-stránkový booklet, koláže 'každý pes jiná ves', vkusný výrazný font - roztodivné elementy sdružené žlutou a odstíny. Těžko uchopitelná muzika (nezaměňovat prosím za neuchopitelná), písničky s frázováním osobitým jako je osobitý zpěvákův přízvuk, texty, které ač jsem četl u poslechu i samostatně, prostě nepobírám. Vše je něžně krásné. Po(Zne-, Nad-)užívání hudebních nástrojů se nedá nic vytknout, i tak je kolem mě dosti lidí, kteří tuhle křehkost nejsou schopni vstřebat. Trio hudebníků umí, kostra písniček je dána, struktury vymyšleny a pak už je jim asi jedno zda zvýrazňují mandolínou nebo velkým kusem plechu, zda oživují kytarou hranou smyčcem nebo klaksonem s hlavou kačera. Je toho mnoho! Texty se jeví býti o věcech normálních, avšak jakmile o nich začnete více přemýšlet, jsou schopny s Vámi cloumat, smýkat a nakonec fláknout o zem. Muzika je na tom o poznání lépe. Tedy alespoň pro mě. Minimálně jsem schopen se krapítek orientovat, porovnávat, poslouchat. Stylové eskapády, dynamické kontrasty, rychlostní změny. Martin E. Kyšperský se svým nezpívatelným, pocitovým zpěvem je přirozeně a sebejistě usazen na vydutém vrcholu vzedmutém Janem Spáleným (1), Filipem Topolem (1), Michalem Němcem (4) - přitom je nezpochybnitelně svůj. Kdyby se to v undergroundu nosilo, bez uzardění by mohly Květy rozjet Jablkoň revival (10). Takhle jsou super pokračovateli všeho zajímavého na co si v české muzice vzpomenete. Myslíte, že nasáli i dosti z muziky cizí? Rád se poučím, pojďte si o tom poklábosit.

3 - Bílý tygr text | mp3
7 - Listí podzimní text | mp3
8 - Cirkus text | mp3

p.s. Jako bonus najdete na CD videoklip ke skladbě Cirkus (8). Výrazný vizuální nápad nepřebíjí, levné zpracování muziku nesnižuje kamsi na dno nekoukatelnosti, obojí z jiných úhlú podporuje. Běhání, chození a zpívání o obsahu nevypovídá, ale jako divoká barevnost provokuje a pudí.