Cornelius - 69/96 (recenze)

12. července 2009 v 2:08 | obyčejný posluchač
Cornelius - 69/96 (CD, 1995, Polystar)

Japonský kamarád mě na extra obal upozornil, ovšem co přišlo jsem nečekal a nikdy neviděl. Vnější gumobal, kterému jsme na základce ohryzovali rohy, je dvoubarevně potištěn. Uvnitř si můžete donekonečna prohlížet luxusní, roztodivně pojatý, více než padesáti-stránkový booklet. Cédo je usazeno do základny jako mají digipaky. Tenhle je ale vylisovaný z papíru a středová plastová růžice je volně se otáčející. Uctivost!

Mohl bych říci bylo-nebylo, ale tohle není pohádka. Tahle nahrávka o práci Cornelia byla napsána Keiko Oyamadou pro Tratorii, vydavatelství moderní hudby a umění. Pffuuuíííí! Slova nejsou má. To vše a ještě noticka "Pojď miláčku, projdeme se po měsící..." jsou citace z obalu.
Miliardy koláží, obrázků, vtípky už jsem nastínil, 96 songů na displeji místo 15 v bookletu už nepřekvapí. Kdyby mi někdo řekl, že si mám poslechnout zapomenutou nevydanou desku mého oblíbence Becka (Hansena), po vykonání příkazu, bych olíznul všech deset a sjel tuto znovu. Bez zbytečného přehánění je to tak čisté, že to ani křišťálově čistší být nemůže. Ovšem není to klon, není to imitace. Beck už dnes svou šílenost dotáhl dál, než jsme schopni vstřebávat. On není jen chameleón jedné desky, on své mimikry přenáší v čase. Ale abych neodbočoval, my jsme tu s Corneliem. Není snad ani možné, aby to bylo dílo jednoho člověka. Písničky s kytarou, doplňované vším možným. Vše drží pohromadě i v situacích kdy je píseň pospojována dřevěnými nýty, či elektronickou banalitou. Posluchač nemá možnost o tom přemýšlet, musí poslouchat, nemá čas vše rozebírat, musí vnímat co se odehráva před jeho ušima. I proto bude možná recenze chaotická. Neumím hned při prvním setkání vyjádřit vše. Vzácný příklad alba, jež nebudete schopni docenit ani při poslechu x-tém. Stále budete objevovat, díky svým nabývajícím zkušenostem poznávat nové souvislosti. Volnomyšlenkářství v praxi, umění v reálu. Jak je možné, že někdo (třeba Keigo Oyamada) umí, zkusí, nemá problém, vymyslí, nahraje a snad se u toho ještě dloubá v nose nebo hulí cígo? Kdo by spojil "Pochod Římanů" od Tykvínů s riffem od ACbleskDC? Kdo by dal k dobru dechovkový trip jak od Seržanta Pepře? Díky hudebnímu božstvu za takové exoty!

Divná recenze? Snad. Co je však horší zjištění, že pokud jsem Vás nalákal, máte problém. Cornelius toho vydal jako blech. Jdu shánět a kupuju všechno!

videoklip - sic bezprostředně nesouvisí s touto deskou, ale hudebně ano

živé provedení skladby Moon Walk