Tsuyoshi Nagabuchi - Showa (recenze)

2. března 2009 v 20:50 | obyčejný posluchač
Tsuyoshi Nagabuchi - Showa (CD, 1989, Toshiba-EMI)
長渕 剛 - 昭和

Tvář s výrazem hořkosti, smutku a zatrpklosti Vás přivítá na titulní stránce alba Tsuyoshi Nagabuchiho. Ani revers není o moc optimističtější. Černobílá fotka pokuřujícího umělce, sedícího na židli, obklopeného mikrofony.

S prvními tóny (1) mi naskakuje na mysl Bruce Springsteen a s prvními zpěvákovými slovy třeba Rod Stewart, trochu i Bryan Adams. Pokračujeme další milou písničkou (2). Pravda první tři pánové byli zmíněni jaksi spontánně, zoleje. Muzika je zemitější, s bluesovým pelem. To bych mohl taky dát k dobru Joe Cockera, ale ten je zase pro změnu silný, silový. Melodie nemají za cíl popově se vtírat a pompézně okouzlovat. Hitové ambice tu jsou (1,4), ale spíše na pomalé omotávání a zachování si vlastní tváře a upřímnosti. Vše napsané je dozajista přítomno i u Stewarta, Adamse, ale díky masírujícím médiím, máme muzikanty zafixovány naprosto opačně. Mnohdy k naší smůle. Kolikrát si člověkem, tolik umíš řečí. Já jsem s bídou Čecháček, a když přednáší mistr Nagabuchi svá slova (3) je mi opravdu líto, že nerozumím. Ani mluveným, v tomto případě zpívaným, ani psaným. Přesto mu věřím, každou slabiku, každý tón, celou podstatu. Pokrčujeme náladou jako od Phila Collinse (6), zadumaností Nick Cavea (7) a obloukem zase na začátek ke kanadskému dřevorubci. Upomínky na jména světové pop music připomíná spíše hudba samotná, nebo její některé pasáže, hlas je dosti svůj - neexhibující, jemně nabroušený, chansonově přenášející nebo třeba aerosmithovsky rockující (8). To vše tam slyším já i když Vám to přibližuju jen na jménech střední a starší generace.

Že půjde o ostříleného borce, svědčí několik faktů. Složil si veškerou muziku i texty. Deska byla vydána u obří firmy, nahrána v šesti studiích za podpory patnácti muzikantů. Pro mě velmi příjemné překvapení, kterému nebrání ani jazyková bariéra!