recenze > T.V.M. - Totální vize měsíce

18. února 2009 v 19:54 | obyčejný posluchač
T.V.M. - Totální vize měsíce (CD-R, samizdatová produkce)

"Takže todle je projekt TVM", uvede efektovaný hlas počáteční tóny "Total Vision of the Moon". Rozkmitané vlnění, množení, uklidňování efektovaných kytar je pojmenováno Vlna (1) a Pink Floyd připomíná jen přeneseně. Zůstane pouze u experimentu, píseň se z toho nevyvine. Střepy (2) kromě minimalisticky opakovaných kytar nabízí také zpěv, resp. přednes připomínající Pavla Zajíčka. Pravda, uhrančivost výpovědi není dokonalá, ale slova jsou zajímavá a ve spojení s vysoko kvílejícím struněním, doprovodnými repeticemi a občasnými basovými vpády, působí dobře. I autor Michal Novák si byl zřejmě vědom únavnosti na rozsáhlé ploše třiadvaceti minut, tak snad i proto za polovinou proběhne několik změn. Změna v pulzaci, intenzitě a zpožďovacím čase. Pochod halucinací (3) je pochodem v útrobách soustrojí. Hutný, hluboko posazený kovový rytmus s vyššími přídavnými ruchy kláves je hypnotizující a dobře zkombinovaný. Malá přimíchávání drží posluchače ve střehu a v okamžicích velkých změn, dojde až k navození pocitu sešrotování industriální totalitou nebo jinou technologickou mašinerií. Hučící průvan v pendlovkách i s následným kovovým odbíjením přináší Časostroj (4). Další skladba, kde je opět použit text. Magičnost slov, nezbytně přetištěných i v knížečce, je umocňována tichým šepotem. Povel k činu "Semkni ruce zadrž čas" je deklamován hlasem krapet zvláštním, exponovaným, ale je změnou, která se počítá. Kvílící zvuk připomínající theremin, chroupavé smýkání předmětů jsou předěly před poslední slokou, která je nejméně srozumitelná. Krátkou sekvenci ještě naplní sada divočejších úderů a manipulace oscilátoru, která plynule přejde do volnějšího, hloubavého závěru. Dalších dvacetři minut, v tomto případě nekonečných. Závěrečným kouskem po okraj naplněného samopalu (páleného disku nebo-li CD-R) je "hitovka" V jiným životě (5). Popůvkou ji nazývám proto, že kytarový motiv je pěkný, na první poslech chytlavý, ovšem zůstane jen u efektového variování, svíjení a prolínání, což není málo, ale samozřejmě ani mnoho. V závěru samotném je vše sklidněno a s pomalým fade-outem ukončeno.

Vše, co jsem se Vám snažil popsat a přiblížit, je soubor nahrávek z roku 2002-2004. Různé nástroje, různé materiály, různá záznamová zařízení, přesto je celková produkce podobná, vyvážená, semknutá, ale také skromná, úsporná, udělej-si-sám. Psací stroj, papír, nůžky, lepidlo, dýchne na Vás atmosféra dob, kdy podobné věci byly pro tvůrčí lidi na denním pořádku a kopírovací služba byla vzácností. Dílko nese všechny atributy demo nahrávky, tedy spíše archivní konzervy, dokladu o vyzkoušení různých technických možností, o radostném tvoření bez vyšších ambicí. Takto pohromadě působí skladby společným duchem, ale když si uvědomím, že se vlastně během dvou až tří let vývoj nikam nepohnul, je to na pováženou. Buď má T.V.M. alias Michal Novák jasno a chce i nadále tvořit nalezeným způsobem, což mi připadá velmi málo, nebo zkusí další, jiné možnosti. Tak jako tak s ním zůstávám v kontaktu a těším se na další materiál.