recenze > Sheena Ringo - Innocence Moratorium

4. února 2009 v 22:03 | obyčejný posluchač
Sheena Ringo - Innocence Moratorium (CD, 1999, Toshiba-Emi Japan)

Je to pop rock. Ne snad kvůli tomu bude komplikovanější napsat zhodnocení. Poslechnu, uvidím. Drobná japonečka Ringo (nebo snad Sheena, Shiina, apod.?) předvádí energický proud melodického zpěvu se sebevědomým výrazem a rockovým divočením. Ani ona, ani producent, ani muzikanti se nebojí vstupovat na tenký led experimentování. Zvláštní mixáže skladeb, zpětné vracení syrovosti a tvrdosti garážového bigbítu (4), do předem dobře nahraných skladeb, vše ku prospěchu věci. Tedy pro oživení, zboření popové uniformity a komerční sladkosti, držení posluchače ve střehu. Kolik našich zpěvaček a rádoby-producentů by se k těmto krokům zapůjčilo? Ne, celá deska taková není, je tu i např. cajdáček se syntetickým piánem, smyčci (5) nebo folková brnkačka s housličkami (9), ale i v těchto chvílích je neustále přítomno napětí výrazu a vyzrálost zpěvu. Ani mi nepřijde nějak úchylné použití synťákových rytmů a bublání (6), protože je tu opět neudržitelná zpěvule, která má vše pevně v rukách. Deska mi nepřipadá jako produkt s jedním, dvěma hity a zbývající vatou. Možná i to je důvod, proč ji snesu a řadím ji pro sebe do nekomerčního proudu, byť si nedělám iluze o masírce a propagaci, která takovému produktu následovala v Japonsku. Hrát mi některou z písní třikrát denně v rádiu, po dobu dvou měsíců, asi bych s radostí odmítnul. Takto je vše v pořádku a je mi příjemným společníkem nejen při mytí nádobí nebo luxování. Tvrdě rockový náhul (10) je potvrzením mých slov a kvalitního bigboše a skladba poslední (11) pak potvrzením mých slov o pop-rocku!