recenze > Oldřich Janota - Podzimní král

1. února 2009 v 21:17 | obyčejný posluchač
Oldřich Janota - Podzimní král/Koncert z 8.února 1983 na Baráčnické rychtě (CD, 2000, Pavel Urbánek & Ivo Kellwerth/Stereo&Video )

Bez pár dnů neskutečných 29 let od nahrání. Já finišoval na základce a pan Janota hrál na kytaru a zpíval. Hrál jinak, než mnozí hrají dnes, a zpíval texty, které nutí býti ve střehu a poslouchat i po tak strašlivé době. Kytara a zpěv by sváděly ke škatulce písničkář-folkař. Snad ano, ale nutno předřadit slovo "alternativní", nebo-li jiný. Ne nuceně, spíše naprosto přirozeně a klidně. Poslouchám písničky s nemalými pasážemi vyhrávek. Ty představují nádherné strunění, náladotvorné znění, poslouchatelné vybrnkávání. Témata a nápady nejsou do mrtva omílána, ale jemně vpíjena do podstaty. Nejde tu o egoistickou předváděčku co lze na kytaře zahrát, ale o pocitové stavby.

Další dvě věci stojí za povšimnutí. Zvláštně pojatý mix nahrávky. Nemám na mysli kvalitu zvuku, ta je excelentní, byť jde o bootleg, tedy "živou pirátskou nahrávku", ale rozdělení zvuků v kanálech. Z levého nepřetržitě proudí hra kytary a z pravého v pravých chvílích hlas se zpěv a texty. Pouze v poslední skladbě "Druhý břeh", zřejmě přídavku, je v úvodu vše smícháno na pomyslný střed ovšem následné úchylky šíleného zvukaře, tedy neustálé štelování knoflíků, přelijí nahrávku doleva. Zfackovat a přerazit pazoury. Škoda tohoto malého kazu na jinak vynikající desce. Druhou zajímavostí je obal. Kapsa s chlopní z ručně dělaného papíru na které jsou natištěny nezbytné informace. Nádherně přirozené. Absolutně souznějící s hudební složkou.

ukázky: