recenze > Merzbow - 1930

6. února 2009 v 20:29 | obyčejný posluchač
Merzbow - 1930 (CD, 1998, Tzadik)

Než se dostanu k popisu zvukové konzervy, neodpustím si zmínku o jisté velkohubosti firmy Tzadik. Byť ji mám rád a respektuji, napsat si na čerstvě vydaný titul, že "se jedná o umělcovu jednu z nějzásadnějších tvůrčích kreací", je poněkud divné, i kdyby to měla být pravda.

Oč tedy kráčí? Jako úvodní Intro je nám předloženo něco decentních konkrétních zvuků a elektroniky, jemně rozdmýcháváno a smyčkováno. Krátká opakování, efektové manipulace (1). Na seznámení a vzájemné očuchání dobré. Ještě začátek následující skladby 1930 (2) je v rozjezdu podobný foukání do právě podpáleného ohniště, ovšem co následuje poté už je přímo vatra, kterou podněcuje vítr. Útočné zvuky, agresivní tlaky, skřípavé ataky, hutné spodní drhnutí, agresivní hlučení. Chvilkové opakovačky a mírná zklidnění jsou stejně osvěžujícími jako odpočinkovými ostrůvky v oceánu rozličných vln. Munchen (3) je vzdušnější manipulací generované elektroniky. Spíše než hustota je využívání pulsování a spínání. S Degradací pásek (4), druhou rozsáhlejší plochou se vracíme do divočiny. Osvědčené a fungující svižné manipulace delayem a jinými efekty neposkytuje prostor pro nějaké rozjímání, nýbrž zaměstnává obě hemisféry, celý mozek, kompletní mysl a neutuchající představivost. Samozřejmě pokud jste ochotni se podřídit tvrdému hluku. Pro vytrvalce je připravena ještě jedna skladba, nejdelší na celém albu, Železo, sklo, bloky a bílá světla (5). Vše co jsme slyšeli už dříve je tu, navíc se nelze nepovšimnout občasného pískání, houkání a vazebních nájezdů. S trochou humoru bych mohl napsat, že pokud byl úvod, tohle by od druhé půle mohlo fungovat evokovat závěr.

Pan Zorn a jeho nohsledi mohou být spokojeni s vynikajícím albem, ale jsou tu i další stejně dobré desky Merzbow, takže machrování a "elitářství" není nutné.