v/a Hear Japanese, See Japanese, Say Japanese

16. ledna 2009 v 22:12 | obyčejný posluchač
v/a Hear Japanese, See Japanese, Say Japanese (2007, CD, Dotsmark)

Kdesi kdysi jsem zmiňoval, že japonskou hlukovou scénu si osobně nahrubo, možná neprofesionálně, dělím na pomyslná období: veteráni/předvoj - kapely, které mnohdy nebyly cíleně hlukové (cca. do `80. let: Hijokaidan, ad.), klasici/základ - možno říci jakési zlaté období (pol. 80. - pol. 90. let: Aube, Masonna, Merzbow, Incapacitants, Violent Onsen Geisha, ad.), potom nastoupila druhá linie neutuchající energie (Thirdorgan, Contagious Orgasm, Painjerk, Government Alpha, Guilty Connector, ad.), chvíli byl klid, relativně se nic nedělo, aktivní tvořili a pod povrchem to zatím dál bublá. Další garda vesměs neznámých jmen, bez zázemí velkých firem (např. Alchemy), pěkně svépomocí o sobě dávají aktuálně najevo. Svou přímost staví na historii japanoise, byť s tím nedělají extra cavyky. Prostě infiltrovali minulé a tvoří současné(-ě).


"Kompilace mladých japonských a obskurních noise, silově electronických, industriálních, avant-gardních" kapel je vyprodukována v designu jednoduché, účinné HC/punkové estetiky. Černobílý obal obsahuje nezbytně nutné informace, tedy jen názvy kapel a vtipně jejich původ - u všech je v závorce vepsáno JPN. Titulka je opatřena decentní koláží sakury, podivných hodin, klasické architektury, vztyčování vlajky na jakémsi squatu, sušící se rozložené bedny (nebo visící plechy?). Divné! Ještě divnější a skoro nesouvisející je barevný vnitřek bookletu, kde jest detailně vyobrazen kohout číhající na cosi. Na první pohled vypadá jako by hořel! Že by hledání zvuku a zápal pro noise? Zmiňoval-li jsem punkovou estetiku, nutno popsat skoro A3 plakát, kde z jedné strany jsou deailnější informace - kapely obohacené o názvy skladeb (japonsky a anglicky), a ze strany druhé má každá vyhrazen čtverec 8,5 cm se svým sdělením. Celek je prapodivně složen, tak že mu přečuhují strany. V případě, že byste chtěli celek oříznout na klasický čtverec, přijdete tak o informace na druhé straně. Dosť bolo umění, jdeme na obsah!


  • Přímý nájezd! Destructionisties drtí, ničí, hučí a hlučí. Zvuk je mírně plechovovitého typu, ale po chvilce si uši zvykají. Po šesti minutách jsou Ničitelé odměněni nevelkým potleskem (koncert/zkušebna?).
  • Groyxo mi nejsou až tak neznámým pojmem. Prezentují se zde dvěma kratšími tracky. V první je elektronika znásilňována. Ve druhé jsou hustší variantou zmiňovaného podporovány hlasové výlevy.
  • Variations Of Sex a DJ Hanagara With her Coreless nejsou při své spolupráci noisy, jako spíše avantgardní (když není v podtitulu dostupná škatulka experimentální). Saxofon, smyčce, zkreslené ruchy, the Doors - špinavě decentní pětiminutovka o ničem.
  • Projekt Masked Diode je aktivní, vystrkuje růžky, čehož důkazem je např. realizace 3"CD-R na německém labelu L.White. Basový rytmus, doplňovaný elektronickými zvuky a hlasovou deklamací. Druhý track je již plně v lo-fi noiseovém rytmizovaném provedení, zakončen opět zkresleným hlasem.
  • Shikaku popisují ve čtvercovém sektoru sami sebe jako "Schizofrenický noise z Nipponu". Po syšícím úvodu a proslovu ztišeným hlasem dojde ke zvukově zastřenému, skoro ušmudlanému hukotu. Žádná rodina!!! Žádná parta!!! Žádná sekta!!! Anti hrdina!!! I tak je to málo, sorry!
  • Eros Masacre prezentovali své bzučení synťáků živě v galerii LDK. Některé chvilky mi navodily vzpomínku na dvě alba tuzemských Synkop, Sluneční hodiny a Křídlení. Asi si je brzo pustím.
  • Než se člen Pezica zblázní, prý ejakuluje. Nahrávka je prý nahrána najednou, prý jednou linkou, prý jedním efektem. Asi ano. Distorze hlasu, vřeštění, třeštění. Tak si taky stříkněte, třeba předem, a třeba i jinudy.
  • Dvoučlenní Suspect používají(-ili) povícero zařízení a dva hlasy. Hustota celku je vydatná, spíše zakoulená. Slečny je v hlukovém chuchvalci díky výšce hlasu jednoduše prosaditelná. Díky nekvalitě není práce s efekty tak markantní jak by měla/mohla.
  • Projekt Amnesia-Channel pokračuje a s větší vervou předkládá co ti před ním lehce naťukli. Zběsilý harsh-noise s duetem hlasových šmirgl-papírů.
  • Paipan Angel - úvod v podobě sexuálního obtěžování jakési slečny s následnými oplzlostmi úchyla. Množství hlasů, od poloviny stříhaný harsh-noise, prasené samply, hlasy. Chaos!
  • Bloody Letter mě nalákali ozdravně se přelévajícími synťákoplochami a já neprozřetelně posunul hlasitost nahoru. Jářku, to byla velká chyba. I múdry chybuje. Rychlý průplesk intenzivním digi-noisem a opět očistná chvilka. Ještě jedna sekvence divočícího lumpusu a poté nás uklidňující tóny chlácholivě odnesou na konec disku.
Cítíte-li se nedostatečně nasyceni a prosyceni hlukem, ještě si můžete s gurmánským apetitem vychutnat video projektu Direct Lightning Stroke pojmenované RMT-V410R. Společně s obrazem tvoří solidní celek. Zvuk je hyper agresivní, a je myslím generován obrazem samotným, kde jsou vidět ukázky ze závodů motocyklů, formulí, aut, resp. spíše havárií. Vše je proloženo obrazovými ruchy. Jednoduché, účinné, působivé!

Jak se ukázalo, underground nespí. Kvalita zvuku u některých je slabší, ale to se časem zpraví. Držím všem palce a těším se na další ukázky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama