recenze > The Bastard Noise - Rogue Astronaut

25. ledna 2009 v 1:04 | obyčejný posluchač
The Bastard Noise - Rogue Astronaut (CD, 2009, Gravity Records)

Techno! Tak počastoval kolega obal prvním pohledem. Šesti-panelová, větší než formát A4, nádherná skládanka. Jemné linky, spektrální přechody jasných barev, zlatá ražba hranatých lebek poletujících prostorem, které sleduje velký Někdo. Uvnitř krvavě zbarvená startovací rampa s připravenou raketou a značně vybledlý skafandr. Samozřejmě nechybí texty skladeb, o které u (Man is) The Bastard Noise vždycky šlo až v první řadě. V první edici je v plastové krabičce schována ještě samolepka a čtyři kartičky s obrázky a komentáři.

Deska vyšla 13.01.2009. Slovo techno nebylo až tak daleko od pravdy, byť hltači duc-duc, ťuky-ťuky a jiných horizontálních vytloukačů másla mohou být v naprostém klidu. Zde mu pšenka nepokvete, pokud tedy nejsou ke své úchylce navíc ulítlí na techno-logických tématech, kterých je zde přehršel. Ambientní elektronika evokující vesmírné dálavy, arytmicky střílené zvuky generátorů a laserů, občasné strojové rytmizování podporující různé zpěvy - vše s citem zkušených muzikantů, připravené, skložené a vystavěné s hudebním citem a talentem. The Bastard Noise i všemožné přidružené satelity byli vždy otevřeným sdružením, jakousi "komunitou Lebky", která veškeré aktitity provází. Kapelou prošlo mnoho lidí, na aktuální desce se složení pohybuje od dvou (zakládajících) členů až po pět (Nelson/eletronika, Wood/elektronika, texty, zpěv, Rauf/zpěv, Person/zpěv, Bray/zpěv). Zvukové syntézy, filtry a generátory produkující hudební složku alba se až tak nemění a s lehkostí převádí chladný kosmírný ambient s jemnou silovou elektronikou. Co však stojí za povšimnutí jsou již zmiňované zpěvy. Ty jsou schopny neskutečně měnit nálady, zabarvovat atmosféry a není to jen množstvím deklamátorů, byť i oni se nemalou měrou podílí na originalitě alba. Totiž i mnohokrát deklamující Wood, je schopen předvádět různé polohy, od skoro exaltovaného slazení, technického skoro-mrumručení až po typický bastardovský hardcore-řev.

Při letmém prohlédnutí police u písmene B není možné si nevšimnout množství vydaných titulů, ač je poměrná část v jiné skříni kvůli extra balení. Zde recenzovaní Američané nejsou vidět v prvních undergroundových liniích, ale při vyslovení jejich jména, většina "znalecky" pokývne hlavou, bez ohledu na "stranickou" příslušnost - harcorista, punkáč, metalista, indie, avantgardista. Snad je to postupným, neutuchajícím tlačením mašiny, snad provokující "propagandisticky" laděnou propagací "Lebky", snad skrytě a přeneseně "anarchistickými" názory, dozajista však velkým citem pro muziku, ať již tuto předvádějí v jaké chtělí podobě. Zkraje tohoto roku se jim to obzvláště povedlo, čehož důkazem je i podpora vydavatelství Gravity.