recenze > Ravenheart records

24. ledna 2009 v 19:25 | obyčejný posluchač
Ravenheart Records (Česká republika)

Následující blok recenzí bude hodnocením kazetových titulů vydavatelství RavenHeart, které mi byly dodány v podobě MP3-jek s originálními obaly. Všechny jsou černobílé, temně laděné, obsahují nezbytné informace o nahrávání, umělcích, textech atd. Pět titulů si vezmu 'na paškál' podle katalogových čísel:

Raison D'Etre - Prospectus I (MC, Ravenheart, 1997)

První pán na holení pod číslem 23 je Peter Andersson se svým projektem Raison D'Etre. Že Vám toto jméno něco říká? Pokud se zajímáte o industriální subkulturu již nějaký ten pátek, dozajista jste na tohoto Švéda už narazili. Pokud jsem psal o černobílých, temných obalech, tento je bílý, z velké části světlý přesto jaksi pochmurný a pro citlivé duše snad může být i depresivní. Syntezátorové plochy, mnišský zpěv, hybné, útočné a jinak podpůrné rytmizace, ať už bubny nebo ruchy, poskytují velký prostor pro Vaše smyly. Samply vytvářejí ambientní plochy, hluboké podklady, zabarvující ruchy, čisté zvony vše v jakémsi 'nábožensky laděném koktejlu', jehož smysl nebudu hledat a poslechnu si nahrávku jako posluchač hudby. Je mi ovšem jasné, že obdobné projekty jsou vítané, nejen kvůli kvalitativně odvedené hudbě, ale i podtextů o kterých lze donekonečna debatovat, hledat skrytá nebo neexistující poselství, apod. Jednou, dvakrát bych se podíval na takový projekt i v koncertním provedení, s příslušnou projekcí a dobrým aparátem, ale potom by mě polo- nebo celo-playback nudil. Řešením by bylo přenést 'filmovou hudbu' Raison D'Etre na DVD. Nemyslím jen archivně, jako záznam projekce koncertu s příslušným 'živým' doprovodem jako je tomu u českých Do Shaska!, ale skutečný film, na který by bylo možno podívat se vícekrát. Kazeta je limitována (?) a má kopie číslovaného obalu je #596.

______________________________

Northaunt / Vinterriket - Split (MC, Ravenheart, 2003)

Norové Norhaunt (nebo snad Nor) s dvěma skladbami umocňují smutek, pesimismus, trudomyslnost. Syntezátorově ambientní vyhrávky, deklamující hlas, plačící žena, vše je stupňováno až do mírného zkreslení. Druhá skladba je o poznání poklidnější.

Němečtí melancholici Vinterriket mi nejsou neznámí. Svými nesčetnými realizacemi zásobují katalogy distributorů a jsou vydatně podporováni. Je zvláštní, čím se také lze trefit do vkusu posluchačů. Oproti svým nohsledům na kazetě vedou svou 'propagandu' jaksi 'hudebně veseleji'. Více klávesových vyhrávek, syntetických tympánů a radostnějších elementů. Ovšem jen při aktuálním srovnání. I tak budou pro neznalé ucho zadumaní a snad i mystičtí.

Mimo jiné, je pro mě i tento split klíčem, proč jsou podobné projekty zasazeny v black metalovém podzemí, popř. z něho přímo vychází. Nechci to předjímat ani dělat chytré závěry, ale mou teorií je, že tato forma "industriálu", vznikla spojením introdukcí, úvodních sekvencí metalových skladeb, popř. předělů mezi nimi na (black, apod.) deskách, prolnutím podobných témat a nálad z čistě ambientního proudu. Proto si mohu takovéto výplody poslechnout, ale nikdy k nim nezískám vřelejší vztah. Kazeta je limitována pětisty kusy a je zlatě číslována.

______________________________

Objekt 4 - Facility 7se7ven (MC, RavenHeart, 2004)

Černočerná kam se podíváš. Tolik černě není snad dostupno na slezině Depešáků, ani v kataloguje dis- a crust-erů. Malý světlý záběr stínu na chodbě, průzor na židli v opuštěné místnosti. Švédsko, temnota, Cold Meat Industry, nepočítaně projektů. Objekt 4 se v Čechách relativně zabydleli, mají několik titulů jak u RavenHeart i Epidemie. Což by mohlo znamenat, že jsou dobří, nebo na omezenou fungují jako dobrý produkt. Ač se o tom nemluví, nebo si to nechceme připustit, i v undergroundu nás občas svazují obchodní postupy. Pokud to není okaté nebo tyto nepřesáhnou únosnou mez je všechno v pořádku.

Dle anotace bylo album nahráváno třičtvrtě roku (léto/podzim 2003 a jaro 2004). Některé věci musí řádně nakvasit. Hukotózní základ je průběžně rozsekávám gilotinami kovů, nálada je rozbitá. Nekonkrétní plošné rytmy, vzdálené nálady, blízké rány. Ano to beru. Tady je cítit práce a ne unavené usnutí na klávesách. V tomto případě nejde jen o pouhopohé nahrání zvuků, smíchání a vyfrknutí zvukožravcům. Promyšlenost, strukturovanost, umění. Svým způsobem i zákeřnost, vůči posluchačům konzumentům, povrchním návštěvníkům obdobných aurálních zákoutí, stahovačům. Doposud jsme se pohybovali na kratších úsecích. Šestá skladba na ploše dvaceti minut nabídné dlouhé varhanní tóny v kombinaci s lekajícími industriálními prudkostmi. Jakmile zapřemýšlíte o solidnosti, dostanete lepanec skla zleva a záhlavec plechu zprava. Smekám! Na závěr jako oddychovka je zařazena porce přírodního náladotvoření v období bouřky.

Beru zpět, tohle není produkt chrlení. Dobrá deska!

______________________________

Pimentola - MM-MMV (MC, Ravenheart, 2005)

Toto není plnohodnotné album (Raven 37), ale sbírka materiálů, které byly publikovány různě po světě a jsou vyprodány. Já osobně jsem doposud neměl tu čest. Pimentola je Fin Lempo ovládající všechny nástroje, sampling, klávesy a programování. Nebudu Vás zatěžovat jednotlivými technickými detaily a kredity o každé skladbě, ty si najdete na obalu. Pokusím se popsat slyšené. Pokud se budu mýlit, promiňte. Navíc v adresáři je tracků patnáct a na obalu pouhých jedenáct.

1. Nasamplovaný orchestr, vysílačkové povely letadlům, smyčkové opakování, variování kovy, tympány. Druhá část s kolovrátkovým rytmem, vpády smyčců a ruchů. Military industrial?
  2. Rozhrkaná dřeva, industriální šlehy, skrumážní prorytmizování vším co je po ruce. Skvěle vypíchnutá, málo užívaná brumle. Hučení sborů, výkřiky z davu. Etnický industrial?
  3. Střet bubínků, vzorku orchestru a religiózních zpěvů. Laibach zešíleli.
  4. Manipulovaný vzorek kovu, nelidské mručení a etnické jekoty. Bubny upěvňující svou pozici na hudební paletě. V okamžiku nudy přešaltrování samplů a jedeme obdobné téma, ale jinak. Bubnování s orchestrem, nelidský hlas, chrastítka.
  5. Koncetruj se! Umíráš! Víš co se s tebou děje? Na odchodu Tě doprovodí vrzání kličky, svěží elektronická pulzace a kombinace dalších rozličných elementů. Pokud by mi toto, jako trpícímu pomohlo, byl bych rád, ale pochybuji.
  6. Enya má nového producenta, ale nemůže se dostat do správné polohy. Vem to čert, industrialistům to bude stačit.
  7. Co to? Co to? Špatně nahraná silná melodie, kterýžto nápad by např. nebožtík Svoboda zužitkoval a rozpracoval do díla formátu muzikálu. I kdejakáý sympho-metalová kapela by oblíznula všechny prsty. Finský synek umí, ale v kontextu této kompilace je to přiliš "popové". Sedm minut nazachrání ani syntetická klasicistnost, ani digitální harfička.
  8. Źel osmá skladba pokračuje jiným nápadem, kde předchozí skončila. Syntetické fanfárky, klávesové trumpetky, digitální spinet, les smyčcových jedniček a nul!
Omlouvám se, ale dále už jsem znechuceně přeskákoval a přetáčel. Pěkné melodické nápady, vážně-hudební témata. Co si myslet? Panáček zřejmě umí, ale mě to nebaví. Jeden poslech a dost! 500 kupců CD, 500 kupců audiokazet je ale názoru opačného a tak je to v pořádku.

______________________________

p.s. V zásilce byl ještě obal ke katalagové položce Raven 46, leč na CD-R vypálena tato deska nebyla. Na hraně kazetového obalu jest psáno A.E.P. / Black Seas of Infinity. Původně jsem myslel, že první zkratka je titul desky a za lomítkem kapela. Ale byla to mýlka, jedna se o split Black Seas of Infinity s Aymrev Erkroz Prevre. Vyšlo v polovině 'čísla nejmocnějšího', tedy v počtu 333. Jděte tedy na webovky vydavatelství www.ravenheart.mysteria.cz nebo obou kapel a poslechněte o co kráčí.