Merzbow - Frog+

16. ledna 2009 v 21:13 | obyčejný posluchač
Merzbow - Frog+ (2001, 2CD, Misanthropic Agenda)

Masami Akita alias Merzbow mi v laptopovém období připadá spíše jako DJ - míchá, vrství a kolážuje zvuky, které z většiny sám tvoří a pomoci zvukových programů, kterými nám chce hlavně cosi sdělit, vyprávět příběh(y). Mnohdy staví na rytmických figurách s přepestrou nástavbou elektronických zvuků, ruchů a hluků. Vše v jaksi vstřícnější (relativně) poslouchatelnější formě, což je možná jeden z důvodů výhrad fanoušků milujících starší, abstraktnější desky období devadesátých let.

Materiál pro toto album nahrál v únoru 2001, bonusový materiál potom v období následujícím až do roku 2002. Tématicky se, jak už název napovídá, pohybuje kolem vodní havěti a hlavně žab. Nejde jen o zvolené názvy a design produktu, ale aktivní zapojení, popř. tvoření zvuků s tímtéž. Nedá ani moc práce přijmout nebo poznat "co tím chtěl básník říci".


Hned na úvod se vám představí početná skupina žabek, byť notně zkreslená, k tomu zvuky z envelope-obálek, manipulace zvuků. V závěru digitální žáby kňučí, pláčou, naříkají společně s opakovanými figurami(1/1). Snad je to předtucha konce jiných živočichů. Těmi jsou odstřelované kachny za večerního vrčení a rušení žab. Vše se v závěru zvrhne ve zvukový zmatek (1/2), z něhož se vynoří vyplašeně se tetelící hmyz. Vzdálené bubnování napovídá přežívající sounáležitost s přírodou (1/3). Ta je ovšem dle pesimistických vizí na úbytě, a čím dál více má navrch cvrčení civilizace, chladné kovy, ruchy vysílačů naplňující vzrušenou atmosféru flóry a fauny (1/4). Poslední dělníci na osamělé stavbě se pohybují kdesi na hraně. Sice svou prací přírodu neruší, ale tvoří cosi, co bude obtěžovat (1/5).

Druhý, bonusový disk je o poznání delší, pan Akita ani produkovaný zvuk v úvodu nikam nepospíchá. "Samply" Černé žáby jsou mile, skoro až vtipně mixované (2/1). Track777 by mohl býti skutečně tím čím je nazván, tedy sedmistýmsedmasedmdesátým v pořadí, ovšem při potvrzení dvou předpokladů. Za prvé - pokud by si Akita vedl přesnou evidenci nejen své přepestré diskografie, ale i nepočítaných skladeb. Za druhé - pokud by diskografie byla minimálně o polovinu menší. Osobně proto dávám všanc názor, že jde o narážku a úmyslné vyhnutí se názvu Track666. Jako podpůrný pro toto tvrzení se mi jeví následující Track555. Oč ve skladbách jde? Komu se hluková tvorba nelíbí s mávutím ruky řekne:"Pořád stejná kravina!", ten kdo rozumí a má rád, vychutná si úhrnem skvělých 25 minut (2/2+3)! Dle dostupných informací by závěrečná skladba měla býti remixem, dle názvu spíše Žabí variací č. 2. Vyseknutý orchestr zní jako starodávný flašinet, decentní harsh noiseové zahřmění, je pravděpodobně přítomno jen jako upomínka na časy minulé. Konec obstará vyseknutá pop (?) music se španělkou s rovným střihem.

Obě verze, tedy picture-LP i 2CD v podobě digipaku, jsou nádherně vyprodukovány. O zvuku nemá smysl se bavit, mám na mysli spíše obaly. Matný černý papír je navíc potištěn zvýrazňujícím lakem. Nosič digitální jako třípanelová papírová skládačka, staromilsky analogový kousek má "gatefold" přebal (tedy vypadá jako falešné dvojalbum), vinyl samotný je pak průhledný s barevnými fleky na okrajích a jest limitován tisíci kusy. Jsem rád, že mohu být vlastníkem obou verzí, poslouchat je a kochat se jimi.

RadeK.K.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama